Vi bruker den amerikanske psykologen Abraham Maslows behovspyramide som grunnlag for å forstå hva ulike behov kan bety i forbindelse med kjøp og salg. I denne oppgaven skal du vurdere din egen situasjon med utgangspunkt i Maslows behovsteori.

- For bedre å kunne forstå hva Maslow mente med behovspyramiden, kan du prøve å tenke på dine egne behov.
Hva skjer f.eks. med ditt humør eller din energi viss du er veldig sulten eller trøtt? Hvor opplagt er du da til å være sammen med venner? Eller hvordan er dine sjanser til å yte noe i gymmen? Hvilke behov må være dekket hos deg for at du skal kunne klatre i Maslows behovspyramide? - Tegn og forklar Maslows behovspyramide.
- Hva er et behov?
- Lag en liste over dine behov. Tenk deg at du skal tilbringe et år på en øde øy. Hva må du ha tilgang til eller ha med deg til øya? Del dine behov inn i tre grupper: livsnødvendige, nødvendige og slike som er kjekke å ha. Hvor i Maslows behovspyramide vil du plassere de ulike behovene du har?
- Mange vil si at de må ha mobiltelfon og datamaskin. Dette er behov som ikke fantes for 50 år siden. Hvordan har disse behovene oppstått?
- Tenk deg at du skal begynne på en ny arbeidsplass. Bruk Maslow til å forklare hvilke behov du har i forbindelse med arbeid.
- Ta for dere trinn for trinn i behovspyramiden. Drøft hvordan ulike behov kan motivere til kjøp av ulike varer og tjenester.
Læringsressurser
Behovsanalyse
Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
Fagstoff
Kundebehov
KjernestoffTilfredse kunder
KjernestoffMaslows behovspyramide
KjernestoffBehov og ønsker
KjernestoffHva er motivasjon?
KjernestoffSydenliv eller fisketur?
KjernestoffForbrukeratferd
KjernestoffJakten på det gode liv
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Maslows behovspyramide – har du skjønt det?
KjernestoffDine siste innkjøp
KjernestoffNorsk Kundebarometer
Kjernestoff- Kjernestoff
Grunnleggende behovDu er her
Hva betyr mest for deg?
KjernestoffValg av ferie
KjernestoffProdukt og merkevare
KjernestoffProduktreklame fra privat blogger
Kjernestoff