Hopp til innhold

  1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
  4. SalgskanalerChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salgskanaler

Med salgskanal menes kanaler (veier/måter) vi kan bruke for å få til et salg mellom virksomheten og en kunde. Valg av salgskanaler er en del av en markedsstrategien. Eksempler på salgskanaler er nettbutikk, butikksalg eller postorde.

Shopping i nettbutikk på mobiltelefonen. Foto.

Valg og bruk av salgskanaler er en del av en virksomhets markedsstrategi. Virkemiddelbruken må bygge på en plan, det vil si være en videreføring av forretningsplanen og markedsplanen.

Vi har tre kategorier av salgskanaler

  • Fysiske salgskanaler: Butikksalg, messesalg, telefonsalg, feltsalg
  • Grafiske og analoge salgskanaler: Postordre, radio/tv-shop
  • Digitale salgskanaler: Nettbutikk, apper, SMS/e-postmarkedsføring, tredjepartsnettsteder og apper (andres nettsteder og mobile apper)

I dette emnet lærer du hvordan du skal gå fram for å velge de riktige salgskanalene, hvordan du skal gjennomføre planen og hvordan du skal måle effekten av tiltakene.

Læringsressurser

Salgskanaler