1. Home
  2. Service og samferdsel Vg1ChevronRight
  3. Salg og serviceChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salg og service

En salgsmedarbeider jobber med salg og kundebehandling og yter service både til privatkunder og bedriftskunder. God og riktig service er en forutsetning for å skape fornøyde og lojale kunder. Du vil her få en grundig innføring i flere sentrale emner innenfor salg og service.

Som salgsmedarbeider må du sette seg inn i kundens situasjon for å kunne skape gode kundeopplevelser. Du må sørge for at hver enkelt kunde får noe han eller hun opplever som service av høy kvalitet. Du må vite hvilke lover og regler som gjelder i salg og markedsføring. Valg mellom ulike salgskanaler er også et viktig tema. Skal du velge analoge eller digitale salgskanaler, eller begge deler?

Emner

Salg og service

  • Servicebegrepet

    Med service mener vi den totalopplevelsen en kunde har i samhandel med en serviceproduserende virksomhet.

  • Servicekvalitet

    Som servicemedarbeider har du en viktig oppgave i å sørge for at hver enkelt kunde får noe han eller hun opplever som service av høy kvalitet.

  • Behovsanalyse

    Hva er motivasjon og behov? Her skal vi se nærmere på hvordan kjøp av varer og tjenester kan forklares med teorier om motivasjon og behov.

  • Som salgsmedarbeider må du ha kunnskap om både salgsprosessen og kundens kjøpsprosess.

  • Her får du et praktisk og nyttig kurs i salg og salgstrening med vekt på behov og motiv, Maslows behovspyramide, salgssamtalen og kjøpsatferd.

  • Salgskanaler

    Med salgskanal menes kanaler vi kan bruke for å få til et salg mellom virksomheten og en kunde. Valg av salgskanaler er en del av en markedsstrategien.