Hvordan kan du vite om mottakeren har forstått hva du vil formidle? Svaret får du ikke før mottakeren har tolket meldingen og gitt deg en respons. Rollene snus: Mottakeren er nå avsender, og avsenderen blir mottaker.

Avkoding
Avkoding er mottakerens forsøk på å tilskrive mottatt tegn eller melding en mening ut fra sitt ståsted. For å gi mening til tegnet eller meldingen, bruker han/hun sin tidligere erfaring, språk og kontekst (omgivelsene for kommunikasjonen).
Eksempel på personlig kommunikasjon
Personen som har bedt deg med på kino, har erfart at du tidligere har likt å se film. Han eller hun vet også at du ofte har mange lekser, men at du gjerne utsetter leksene hvis det er noe annet gøy på gang. Disse erfaringene kan gjøre at mottakeren i denne situasjonen ikke forstår hva du har tenkt.
Eksempel på mediekommunikasjon
Tale og stemmebruk, og bruk av bilder og lydeffekter typiske for en nyhetssending, er kodinger som hjelper mottakeren når hun eller han avkoder meldingen. Når en profesjonell avsender bruker de vanlige virkemidlene for sjangeren, er det en måte å sørge for at mottaker forstår meldingen. Sjangre finnes som en kontrakt mellom sender og mottaker. Brytes det regler for sjangeren, kan mottakeren fort bli forvirret.
Tilbakemelding
Tilbakemelding er umiddelbar respons fra mottakeren på den mottatte meldingen. Når han/hun gir respons, blir mottaker avsender, og avsenderen blir mottaker. Det som sendes er også tegn/melding, og det må avkodes av mottakeren. I en samtale vil det gjerne veksle fram og tilbake. Ofte handler det om å finne ut hva det er samtalepartneren egentlig mener.
Eksempel på personlig kommunikasjon
Mottakeren i eksempelet vårt vil antagelig svare deg med et "ok" eller kanskje spørsmålet "hva mener du egentlig?" Da blir han eller hun avsender, og du blir mottaker. Det er de samme prosessene som skjer: koding og avkoding av tegn og meldinger. Dere vil antagelig fortsette å veksle helt til mottakeren har forstått at du ikke vil dra på kino. Kanskje ender du opp med å måtte kode det du mener på nytt?
Eksempel på mediekommunikasjon
I mye mediekommunikasjon er tilbakemeldinger vanlig. I lineær-TV er konkurranser der du kan sende inn svar, ett eksempel på tilbakemelding. Kommentarfelt etter artikler på nettaviser er et annet eksempel på tilbakemeldinger i mediekommunikasjon. Sosiale medier støtter personlig mediekommunikasjon. Vekslingen mellom meldinger og tilbakemeldinger skjer automatisk når du kommuniserer i sosiale medier.
Læringsressurser
Kommunikasjon og modeller
Læringssti
Personlig kommunikasjon
KjernestoffKommunikasjonsmodeller
KjernestoffProsessmodellen
KjernestoffKulturfiltermodellen
KjernestoffBudskap, form og innhold
KjernestoffDramaturgi
KjernestoffMediefortellinger og dramaturgi
KjernestoffDe retoriske appellformene
KjernestoffSjangre og formater
KjernestoffMålgrupper og kanaler
KjernestoffÅ definere en målgruppe
Kjernestoff
Fagstoff
Kommunikasjon og kommunikasjonsformer
KjernestoffPersonlig kommunikasjon
KjernestoffKulturfiltermodellen video
KjernestoffNonverbal kommunikasjon
KjernestoffPersonlig mediert kommunikasjon
KjernestoffMassekommunikasjon
KjernestoffFra monolog til toveiskommunikasjon
KjernestoffKommunikasjonsteori
KjernestoffKommunikasjonsmodellen til Lasswell
KjernestoffProsessmodellen
KjernestoffProsessmodellen og støy
KjernestoffAvsender og mottaker
KjernestoffKoding av melding
KjernestoffKanal og støy
Kjernestoff- Kjernestoff
Avkoding og tilbakemeldingDu er her
Innhold, form og budskap
KjernestoffTegnlære
KjernestoffTolking av tegn
KjernestoffVirkelighet eller speilbilde?
KjernestoffDramaturgiske modeller og virkemidler
KjernestoffEtos, logos og patos
KjernestoffEtos
KjernestoffPatos
KjernestoffLogos
KjernestoffHva er en sjanger?
KjernestoffSjanger, medium og format
KjernestoffSjangre i endring
KjernestoffMålgruppe og kanal
KjernestoffMålgruppe, kanaler og markedsføring
KjernestoffSlik lager du personas
KjernestoffEksempler på sjangertrekk
KjernestoffDefinere målgrupper
KjernestoffÅ treffe målgruppa
KjernestoffMålgrupper og mediebransjen
KjernestoffFortellingen
KjernestoffDen gode historien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
The Wall – en film om kommunikasjon
KjernestoffPersonlige meldinger før og nå
KjernestoffEnkel kommunikasjonsøvelse
KjernestoffAnalyser din egen kommunikasjonsstil
KjernestoffKommunikasjon og identitetsmarkører
KjernestoffRefleksjonsoppgaver – kommunikasjon
KjernestoffHva betyr lydene?
KjernestoffBruk kommunikasjonsmodellene
KjernestoffPrøv å kode meldingen
KjernestoffDrøft kommunikasjonen
KjernestoffHvilken kommunikasjon har kortfilmen?
KjernestoffOppgaver om sammensatte tekster
KjernestoffHvilken sjanger tilhører filmen?
KjernestoffFinn sjangertrekk i et TV-program
KjernestoffRefleksjonsoppgave om sjangre og formater
KjernestoffTilhører du målgruppa?
KjernestoffHva kan du nå om målgrupper og kanaler?
KjernestoffDefiner målgrupper for ulike kanaler
KjernestoffRepetisjon om målgrupper og budskap
KjernestoffVurder målgrupperetting
KjernestoffHva vet du om målgrupper?
KjernestoffLytt og ta notater om målgruppetenkning
KjernestoffHva kan du nå om etos, logos og patos?
KjernestoffOppgaver i dramaturgi
KjernestoffHva kan du nå om dramaturgi?
KjernestoffEtos, logos og patos i reklamefilm
KjernestoffPatos i traileren til Kongens nei
KjernestoffØvingsoppgave om etos
Kjernestoff