1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Kommunikasjon og medieuttrykkChevronRight
  4. Kommunikasjon og modellerChevronRight
  5. Målgruppe, kanaler og markedsføring ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Målgruppe, kanaler og markedsføring

Besøkstall og seertall er viktig for kommersielle aktører. I kommersielle medier, enten det er aviser, nettaviser eller kringkasting, er det reklamen som finansierer det redaksjonelle arbeidet.

Sportsendinger på kommersiell TV har reklame som passer til målgruppen for TV-sendingen.

I en programserie som «Hver gang vi møtes» på TV 2 er reklamefilmene som kommer før, underveis i og etter programmet, en del av totalpakka. Det er inntektene fra denne reklamen som gjør det mulig å produsere programmet. De som driver med markedsføring, er opptatt av å få reklametid og annonseplass i bestemte kanaler og i tilknytning til bestemte programmer. Da er det mer trolig at reklamen treffer mennesker i de målgruppene avsenderne primært ønsker å nå. Det er nemlig disse som i neste omgang bruker penger på å kjøpe de varene det reklameres for.

Effektiv markedsføring må til for at bedriften skal tjener penger. Dersom få av mottakerne tilhører målgruppa, har markedsføringen mislyktes, og bedriften taper på markedsføringen. Også i betalingskanaler som HBO og Netflix brukes målgruppetenkning for å nå, treffe og tilfredsstille abonnenter. Her blir programserier utviklet spesielt for å få bestemte målgrupper til å tegne abonnement.

Læringsressurser

Kommunikasjon og modeller

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter