1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Kommunikasjon og medieuttrykkChevronRight
  4. Kommunikasjon og modellerChevronRight
  5. Slik lager du personasChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Slik lager du personas

Når du skal beskrive egenskaper ved en målgruppe, er det et triks å liste opp hvilke egenskaper en person som tilhører denne målgruppa, har.

Her er et par eksempler på hvordan du kan dikte opp personer, også kalt personas, som står som representanter for hele målgrupper. Forestill deg hvordan disse personene vil reagere på det medieuttrykket du planlegger å lage.

Hvordan tror du Marianne og Anne ville reagere på en reklame for Zalando? Hva med en dokumentar om sukker på NRK1, eller realityprogrammet «71° nord» på TVNorge? Hvilke nettsteder tror du Marianne og Anna primært vil være interessert i? Hvem av dem er hyppigst bruker av Instagram?

Læringsressurser

Kommunikasjon og modeller

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter