1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Kommunikasjon og medieuttrykkChevronRight
  4. Analyse av medieuttrykkChevronRight
  5. Spillere av dataspillChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Spillere av dataspill

Når vi skal analysere et spill, må vi også kunne si noe om spilleren. Forskeren Bartle deler spillere inn i fire kategorier: Utforskere, strebere, mordere og sosiale spillere, mens Yee mener at spillere er motivert av prestasjon, sosial samhandling og innlevelse.

Forsker Kristine Jørgensen om spillere.

Vi ser gjerne for oss at den typiske spilleren er en nerdete tenåringsgutt som sitter inne og spiller hele dagen. Vi ser ham for oss som en hard-core gamer, en person som er dedikert og prioriterer spilling fremfor mye annet. Men det finnes mange flere spillere som ikke faller inn under den benevnelsen, spillere av begge kjønn og i alle aldersgrupper.

Begrepet casual-spillere brukes om dem som spiller når de har en pause eller trenger et avbrekk. Spillene er derfor enkle og gir raske belønninger. Store aktører tilbyr ofte slike spill via sosiale medier.

Det engelske ordet casual betyr tilfeldig. Er du en slik tilfeldig spiller? Eller kanskje er du en dedikert spiller?

Hva spiller du? Når spiller du og hvorfor?

Gruppering av spillere

Flere forskere har studert ulike spillertyper, valg av spill, spilleradferd og spillerkultur. Forskeren Richard Bartle grupperer spillere ut fra hva som interesserer dem.

  • Strebere (Achievers)
    Streberne er spillere som ønsker å mestre utfordringene i spillet best mulig og blir motiverte av konkurransen med andre spillere og av reglene i spillet.
  • Oppdagere (Explorers)
    Oppdagere er ikke så opptatt av å vinne. De er mer opptatt av å utforske og kartlegge spillets virtuelle verden.
  • Mordere (Killers)
    Mordere høres kanskje fryktelig ut, men dette er bare en betegnelse på spillere som liker å utfordre andre spillere og mestre spillet bedre enn andre.
  • Sosiale spillere (Socialisers)
    Sosiale spillere er mer opptatt av å samhandle (interagere) med andre spillere enn de er av å interagere med selve spillet.

Les mer: Players Who Suit MUDs

World of Warcraft er eksempel på et spill som stimulerer fantasien og gir ulike spillertyper mulighet til å utfolde seg.

Prestasjon, sosialt samvær og innlevelse

Forskeren Nicky Yee Daedalu's prosjekt viser at spillere drives av en mer nyansert og sammensatt motivasjon. Studien viser at gjennomsnittsalderen på MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) spillere er nærmere 30 år. Jenter som spiller MMORG er oftere eldre enn gutter, og en større andel av spillere er voksne som jobber eller studerer.

Nicky Yee Daedalu peker på tre hovedmotiver for å spille i MMORPG:

  • Prestasjon
    Progresjon – makt, akkumulasjon, status
    Mekanikk – tall, optimalisering, maler, analyse
    Konkurranse – utfordre andre, provokasjon, dominere
  • Sosialt samvær
    Sosialisering – chatting, hjelpe andre, treffe nye venner
    Relasjon – personlig, få og gi støtte, utlevere seg selv
    Teamwork – samarbeid, grupper, gruppeprestasjoner
  • Innlevelse
    Oppdagelse – utforske, mytologi, finne skjulte ting
    Rollespill – historie, karakterutvikling, roller, fantasi
    Tilpasning – utseende, utstyr, stil, fargebruk
    Eskapisme – avslapping, flukt fra virkeligheten, unngå virkelige problemer

Les mer: The Daedalus Project

Tenk over:

Hvilken spillertype er du? Hvilken motivasjon for å spille dataspill kjenner du deg best igjen i? Hvordan tenker du deg at du kan bruke de ulike spillertypene og spillemotivasjonene som hjelp i analysen av et dataspill?

Læringsressurser

Analyse av medieuttrykk

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale