Her er en liste over elementer som hører hjemme i en mediefaglig tekstanalyse, og som du kan plukke fra når du lager analyseoppgaver. Ikke alt er relevant for alle medietekster.

Innledende presentasjon (kort om historien, temaet)
Før du begynner på selve analysen, kan du si litt om den medieteksten som du tar for deg. Beskriv den helt overfladisk: Hva slags type medietekst er dette? Hva er temaet?
Sammenhengen (konteksten)
Nå er du inne i selve analysen. Du kan starte med å si noe om medietekstens kontekst – om sammenhengen den står i: Når ble denne medieteksten laget? I hvilken sammenheng?
Sender
Hvem har laget dette? Hva slags miljø kommer de fra?
Tanken bak
Hva vil sender – med hvem? Bak alle medietekster ligger en hensikt, sender ønsker å oppnå noe. Du kan ikke alltid med sikkerhet vite hva. Men ut fra medieteksten og konteksten, kan du som oftest trekke slutninger om “tanken bak”. Er det noe som man vil publikum skal kjøpe? Er det holdninger som skal skapes? Vil man underholde? Og hvem er publikum (målgruppen)?
Oppbyggingen (bruken av fortellerelementer og struktur)
Her handler det om form. Hvordan formidles budskapet? Hvilke fortellerelementer brukes? Hva fortelles på denotativt og konnotativt nivå? Hvordan er elementene satt sammen? Her kan du gjerne si noe om dramaturgi og bruk av sjanger.
Budskapet /innholdet (hovedbudskap, tilleggsbudskap, evt. utilsiktede budskap)
Dette handler om innholdet i teksten. Hva er det som formidles? Hva er budskapet?
Effekt på mottaker
Her begynner dine egne refleksjoner. Etter å ha sett på hva som formidles og hvordan det gjøres, har du bakgrunn for å trekke slutninger om hva slags effekt denne teksten vil kunne ha på mottakerne. Du kan også reflektere over hva slags effekt denne typen tekster kan ha på folk.
Effekt på kultur og samfunn
Refleksjonene dine fortsetter: Noen ganger vil en enkelt medietekst ha stor virkning på det samfunnet den er en del av. Andre ganger kan det være mer fruktbart å snakke om effekten av denne typen tekster.
Bruk av teksten
Mottaker er ikke alltid en som passivt lar seg påvirke. Mottaker er også en aktiv bruker som gjør sine egne valg. Hvordan kan mottakerne ha nytte av denne teksten
Evaluering (lykkes sender med prosjektet sitt?)
Hvis det er en reklamefilm du har studert, vil det være interessant å reflektere over om senderne oppnådde det de ville med medieteksten sin - vil salget øke? Også for andre typer medietekster vil det være nyttig å gjøre seg noen tanker om hvorvidt senderne har lyktes med det de ville (se punktet ovenfor).
Læringsressurser
Analyse av medieuttrykk
Læringssti
Tegn, tolking og analyse
KjernestoffBildeanalyse
KjernestoffFilmanalyse i tre steg
KjernestoffKarakterutvikling i filmen Å vende tilbake
KjernestoffAnalyser en TV-serie
KjernestoffNæranalyse av anslaget til Sin City
KjernestoffAnalyser filmen Veiviseren
KjernestoffHvordan analysere et nettsted?
KjernestoffDataspill, analyse og anmeldelse
Kjernestoff
Fagstoff
Virkelighet eller speilbilde?
KjernestoffTolking av tegn
KjernestoffSymboler
KjernestoffFlagget som symbol i propaganda
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffAnalyse av medieuttrykk
Kjernestoff- Kjernestoff
Huskeliste ved utforming av analyseoppgaverDu er her
Bildeanalyse
KjernestoffFilmanalysens hva og hvorfor
KjernestoffFilmanalyse i tre steg
KjernestoffFilmmusikk
KjernestoffKarakterutvikling på film
KjernestoffSlik analyserer du et fjernsynsdrama
KjernestoffAnalyse av anslaget til Sin City del 1
KjernestoffAnalyse av anslaget til Sin City del 2
KjernestoffVeiviseren (Ofelaš)
KjernestoffOm hvordan beskrive et nettsted
KjernestoffHvordan analysere et nettsted?
KjernestoffHva kjennetegner dataspill?
KjernestoffSpillere av dataspill
KjernestoffÅ vende tilbake: Karakterutvikling
KjernestoffFortellerperspektiv i film
KjernestoffAdapsjon – fra bok til film
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Analyse av dramaserien Halvbroren del 1
KjernestoffAnalyse av dramaserien Halvbroren del 2
KjernestoffFra ikon til verbaltekst
KjernestoffSkrik som motiv
KjernestoffBilder med sterke symboler
KjernestoffAnalyser et symbolsk bilde
KjernestoffBeskriv et maleri av Mona Lisa
KjernestoffNår teksten forankrer tolkingen av bildet
KjernestoffHva sier bildet om politikeren?
KjernestoffLikestilling 2013
KjernestoffAnalyser et reklamebilde
KjernestoffTest deg selv i filmanalyse
KjernestoffAnalyser kortfilmen Snø
KjernestoffNæranalyse av scene fra kortfilmen Snø
KjernestoffHvordan introduseres karakterene?
KjernestoffBeskriv karakteren Fredrik
KjernestoffAnalyser et fjernsynsdrama
KjernestoffHalvbroren – analyseoppgaver
KjernestoffHalvbroren fra bok til film
KjernestoffTegn et storyboard
KjernestoffHvordan introduseres karakterene i filmen?
KjernestoffAnalyseoppgave Veiviseren
KjernestoffVurder nettsteder
KjernestoffVurder en personlig blogg
KjernestoffAnalyser et nettsted
KjernestoffVurder spillet Pac-Man
KjernestoffAnalyser og anmeld et dataspill
KjernestoffOppgaver til Thelma
KjernestoffLydbildet i filmen Ringens brorskap
KjernestoffAnalyser kortfilmen Tuba Atlantic
KjernestoffAnalyser filmen Sinna mann
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Egenvurdering karakterutvikling
Kjernestoff
Kildemateriale
Snø
KjernestoffHalvbroren
KjernestoffExit through the giftshop
KjernestoffThelma
KjernestoffRingenes Herre: Ringens Brorskap
KjernestoffTuba Atlantic
KjernestoffSinna mann
KjernestoffÅ vende tilbake
KjernestoffElf
Kjernestoff