1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Kommunikasjon og medieuttrykkChevronRight
  4. MediesjangereChevronRight
  5. Lag en pitch for et TV-konseptChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Lag en pitch for et TV-konsept

Du skal selge inn et nytt TV-konsept for en potensiell kunde. Du bestemmer selv hva konseptet skal gå ut på. Vær kreativ! Når du er klar, skal du framføre pitchen for andre.

Elever presenterer i klasserommet. Foto.

Hva er en pitch?

En pitch er en kortvarig framføring av en idé for en potensiell samarbeidspartner eller kunde. I løpet av noen få minutter skal du få andre til å tenne på idéen din og se potensialet i den.

Slik lager du en pitch

En pitch skal på en enkel og lettfattelig måte formidle hva idéen din går ut på. Et godt råd fra bransjen er: «Keep it simple, stupid!»

Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Du kan illustrere pitchen din med enkle skisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer. Det gidder ingen å høre på.

Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, så blir ikke andre det heller!

For mer om hvordan du lager en pitch, se her: Pitching

Vurder hverandre

Jobb enten i små grupper eller i klassen. Gi hverandre terningkast til hvert stikkord, og gi en samlet vurdering, for eksempel terningkast, til slutt.

  • Idé: Hvor god er ideen, er den original?
  • Forklaring av konseptet: Er det lett å forstå hva programmet går ut på?
  • Tidsbruk: Varer pitchen i noen få minutter, eller blir den for lang?
  • Engasjement: Brukes stemme og kroppsspråk på en god måte?
  • Gjennomførbart: Kunne dette blitt noe av i den virkelige verden?
  • Totalt inntrykk: Hvilket terningkast vil dere gi til slutt?

Læringsressurser

Mediesjangere

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale