1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Planlegging og produksjon av visuelle effekterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Planlegging og produksjon av visuelle effekter

Visuell planlegging, opptak og etterarbeid er sentrale trinn i arbeid med grønnvegg-teknikk og andre visuelle effekter i TV- og filmproduksjoner.

Hender på tastatur skriver manus på laptop. Foto.

1 Visuell planlegging i film og tv

Filmproduksjon

Planleggingen av visuelle effekter kommer tidlig inn i produksjon av film og video. På større produksjoner finnes det ofte en egen koordinator for visuelle effekter. Personen samarbeider med regissør, produsent og fotograf. Sammen ønsker de å gi seeren en spesiell opplevelse, en wow-effekt.

Visuelle effekter blir forberedt gjennom arbeidet med storyboard. Hvilke kreative muligheter har vi, og hva finnes av penger for å få det gjennomført?

Bruk av grønnvegg, for eksempel, er som oftest billigere enn å lage store sett. Skal det være realisme, eller skal vi taes inn i en fantasiverden som Star Wars? Hvis det skal være en fantasiverden lages den gjerne i 3D.

TV-produksjoner

I TV-produksjoner brukes grønnvegg til mange forskjellige direktesendte programmer, som nyheter, vær, magasiner og sportssendinger.

Bruk av grønnvegg i NRK-serien Heimebane er et eksempel på hvordan bruk av grønnvegg kan gi kontroll over opptakssituasjonen. I Norge har vi ikke alltid kontroll på været. Derfor finnes det filmer og serier der du ikke skjønner at deler er tatt opp i studio med grønnvegg.

NRKBeta viser hvordan grønnvegg blir brukt i produksjonen av serien Heimebane.

2 Opptak

Planlegging av visuelle effekter kan gi flere opptaksløsninger. Her er to eksempler:

  • Grunnleggende grønnveggsopptak med fast kameraposisjon. Vanligst å bruke ved TV-produksjoner
  • Dersom kamera skal bevege seg, trengs det tilsvarende bevegelse i bildet som skal legges inn. Dette kan gjøres ved at kamera er datastyrt, eller at det finnes punkter som kan leses digitalt og omsettes til 3d eller 2d data, også kalt tracking.

Fordelen er at samme studio og lys kan brukes til alle produksjoner og innenfor et tidsrom på få minutter.

3 Etterarbeid - sette sammen

TV-produksjon

TV-produksjon er repeterende i form, og det blir produsert mange timer med for eksempel nyheter hvert år : 30 minutter x 3, x 365 dager. I direktesendt TV settes bildestrømmer sammen i sanntid, uten rendring, med en mixepult:

  • programleder på grønnvegg
  • bakgrunnen, dataskapt 3D.

Filmproduksjon

Etterarbeid på filmproduksjoner kan være et møysommelig arbeid. Vi vil gjerne at seeren skal “tro” på det de ser. Er opptakene gjort dårlig, kan det bli mange timers arbeid for å få et godt resultat. Noen ganger må opptak gjøres om igjen.

I datamaskinen gjøres hovedsakelig to operasjoner:

  • Det grønne fjernes, så personen kan legges over i bakgrunnen.
  • Farger og kontrast tilpasses så det ser helhetlig ut.

Prosessen bak 3D-produksjon i Stranger Things

På større produksjoner fordeles arbeidet med filmscener mellom ulike spesialiserte 3D-animatører og postproduksjonsselskaper.

I filmen nedenfor forteller Michael Pecchia og Chase Friedman fra selskapet Aron Sims Creative om prosessen bak 3D-animasjon av Demogorgen i serien Stranger Things.

Læringsressurser

Videoproduksjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale