1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Visuelle effekter før og nåChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Visuelle effekter før og nå

De fleste som jobber med visuelle effekter kjenner godt til George Méliès og hans fantasifulle produksjon i filmens barndom. The Matrix, med scenen Bullet time, er også en sentral historisk referanse innen visuelle effekter. Hva inspirerer deg mest?

Månen har fått noe i øyet som ser ut som en colaboks. Kollasj.
Bilde fra filmen Reisen til månen av George Méliès.

Visuelle effekter hører med i filmproduksjon. De er teknikker for å lage visuelle fremstillinger det ikke er mulig å få til med vanlig kamerateknikk.

En lakenbekledd, gjennomsiktig person går gjennom en gang. Bilde.
En dobbeleksponering av et spøkelse som går i en gang, fra 1899.

I denne artikkelen får du presentert tre referanser innen visuelle effekter i film:

  • George Méliès (1900)
  • The Matrix (1999)
  • Demogorgen i Stranger Things (2017)

George Méliès – en av de første

Det nye mediet var spennende, og fantasien satte ingen grenser. Dobbelteksponering der to eller flere bilder settes sammen i filmruten, ble mye brukt. Folk kunne være gjennomsiktige spøkelser, små teskjekjerringer, bli satt i en kanon og skutt ut mot månen.

George Méliès var flink til å skape magi med film. Da han var liten, laget han mekaniske dukker og dukketeater. Han interesserte seg for magi og tryllekunst, og kjøpte et magisk teater som gikk dårlig. Her forbedret han oppsetningene. Da film ble oppfunnet i samme by, Paris, av Lumièrebrødrene, ble det filmvisninger på teateret hans.

Han laget også et filmstudio, med et glasshus i den ene enden og mørkerom i den andre enden. Til sammen regisserte han 500 filmer, fra ett til 40 minutter lange.

Skuespillere veiver mot himmelen. Filmbilde.
Håndkolorert filmbilde fra filmen Reisen på tvers av det umulige av George Méliès.

Han ble stadig mer kreativ i påfunn av effekter, og laget samtidig fantastiske fortellinger. Han brukte dessuten storyboard til å beskrive ideene sine. Méliès hadde ikke grønnvegg eller digitale datamaskiner til å hjelpe seg med, han brukte effekter foran og i kamera. Blant annet brukte han

  • stopptriks
  • dobbelteksponering
  • negativ-positiv samkopiering
  • stop-motion

Se hvordan Méliès skaper månelandingen i A trip to the moon fra 1902.

The Matrix

Også i nyere filmhistorie er har du eksempler på filmer som setter standarder for bruk av effekter.

Da filmen The Matrix kom i 1999 ble den en kultklassiker og kommersiell suksess. Søsknene Wachowski hadde skrevet et komplekst manus og laget en filmfortelling der de visuelle effektene passer perfekt til historien.

Matrixfigur

Filmen er spekket med hint og referanser til tidligere kulturelle verk og filosofiske tankegods, og den satte en ny standard for bruk av visuelle effekter.

Bruken og miksen av visuelle effekter for å få frem mysteriet fenget, og det er godt håndverk. Det er vanskelig å skille reelle opptak fra opptak på grønnvegg.

Neo er tom for kuler, kaster pistolene. Motstanderen tar opp en pistol, skyter, kulene og tiden går saktere, og mye saktere, og stopper opp. Kamera sirkler rundt Neo. Han ligger bakover for å unngå kulene som henger rundt ham.

The Matrix er kjent for Bullet time, det stedet i filmen der tiden stopper, og kamera fortsetter å bevege seg i rommet. Her lekes det med begrepene tid og rom, noe mennesker har filosofert over lenge. Det er en ny type saktefilm (slow motion) fra 1990-tallet, perfeksjonert i The Matrix. Opptakene er gjort på grønnvegg, med stillbildekameraer rundt i sirkel.

Se Bullet time-scenen fra The Matrix.

Se fra opptakene av Bullet time-scenen fra The Matrix.

Bli inspirert, finn flere referanser

Læringsressurser

Videoproduksjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale