1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Animasjonens muligheterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Animasjonens muligheter

Med animasjon kan du formidle en rekke ting som ikke kan kommuniseres gjennom vanlig film. Følelser, prosesser og overdrivelser er typiske eksempler på det.

Følelser

Animasjonsfilm har en rekke fordeler når det gjelder formidling av følelser. Et godt eksempel på dette er tegnefilmen, Du velger selv, som er en animert dokumentarfilm fra 2013 (Microfilm).

I filmen møter vi flere barn som har en pappa som sitter i fengsel. Stemmene til barna er ekte, og historiene er sanne. Filmens regissør, Kajsa Næss, sier dette:

Disse barna er ikke nødvendigvis redde for faren sin, selv om han er en tyv eller morder, men de er redde for de andre tyvene og morderne som sitter i fengselet, og at de skal gjøre noe med pappaen deres, så det er en veldig skummel opplevelse å komme dit.

Når barna forteller, vises innslag av abstrakte sekvenser. For eksempel formidler disse opplevelsen et barn har fått av å komme inn i et stort og skummelt fengsel. Den visuelle teknikken får frem følelsen barnet får av å besøke pappaen sin, og viser oss det vi forstår, men som barnet ikke klarer å ordlegge.

Du kan lese mer om filmen og filmskaperen her: Tøff nok – en samtale med regissør Kajsa Næss om Amanda-nominerte Du velger selv.

Sinne

Et annet eksempel er filmen, Sinna Mann fra 2009 (Trollfilm). Den tar opp et vanskelige tema om vold i familien.

Her møter vi en liten gutt, Boj, som er redd og har det vondt. Han lurer på om det er hans skyld at faren blir så sint at han slår mamma. Til slutt skriver han et brev til kongen og forteller om hemmeligheten sin.

Teknikken i denne filmen er analog cut-out, og bruk av tekstiler, slik som dyna Boj gjemmer seg under, kan i dette tilfellet bidra til at vi kommer ekstra tett innpå karakteren. Det er noe skjørt over dette, der han skjelver og gjemmer seg under dyna, og vi blir minnet om hvor maktesløse vi er som betraktere av denne fortvilte situasjonen.

Sinna mann formidler [...] et klart budskap til alle som har vært i nærheten av slike opplevelser: Du er ikke alene. Det er ikke din skyld. Du må si fra til noen du stoler på. For det behøver ikke være slik!

Er du enig i sitatet? Se gjerne filmen en gang til.

Du kan lese mer om filmen i filmstudiearket om Sinna mann fra Film og kino.

En helaftens film om følelser

Innsiden ut er et annet eksempel på en animasjonsfilm som formilder følelser. Filmen illustrerer hvordan følelsene oppstår i oss og kommer til syne på overflaten. En slik forklaring på følelseslivet vårt ville ikke vært mulig å lage med vanlig film.

Se selv i traileren til filmen Innsiden ut.

Prosessforløp

Noen ganger er animasjon det eneste mediet som kan illustrere et helt prosessforløp. Vi får innblikk i prosesser som vi normalt er avskåret fra å se, som for eksempel hvordan fordøyelsessystemet eller immunsystemet vårt fungerer. Animasjoner kan vise oss ulike anatomiske og medisinske prosesser i en menneskekropp eller planetenes løp rundt sola.

Overdrivelser

I animasjon kan man også overdrive langt mer enn man kan i realfilm. I den amerikanske tegnefilmserien Tom og Jerry kan de for eksempel slå hverandre ihjel i et øyeblikk, mens de er oppe og går igjen i det neste. Dette godtar vi, ettersom de bare er tegninger og ikke ekte mennesker.

En katt trekker følehårene til Tom. Bilde.
I animasjonsfilmer kan alt overdrives, og vi aksepterer det.

Endringer over tid

Det er også mulig å vise endringer over tid, for eksempel ved å bruke time-lapse teknikken. Her kan man vise en blomst vokse på et par sekunder ved å avbilde prosessen i intervaller.


Læringsressurser

Videoproduksjon

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale