Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnet Vg2 og Vg3ChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Videoredigering og filformaterChevronRight
LearningPath
Du er nå inne i en læringssti
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kontinuitetsklipping

Kontinuitetsklipping betyr at du velger klipp som skaper en myk overgang mellom bildene dine. Bildenes rekkefølge skaper sammenheng og mening, og redigeringen oppleves nærmest som usynlig.

FooterHeaderIconFooter iconLK20

Når vi ser to bilder etter hverandre, leter hjernen vår etter en sammenheng. Hvis du ser en person som roper, vil du gjerne vite hvorfor i neste bilde. Med kontinuitetsklipping er målet å fortelle en historie med myke klipp, slik at publikum uforstyrret kan leve seg inn i historien.

Den klassiske fortellende filmen og den typiske Hollywood-filmen har kontinuitetsklipping som ideal. Overgangene mellom klippene skal være så usynlige som mulig.

Tips til kontinuitetsklipping

  • Unngå klipp mellom like bilder
    Klipp mellom ulike bildeutsnitt og kameravinkler. Vær bevisst når du lager storyboard, det er for sent når opptakene er gjort. Dersom utsnittene og kameravinklene blir for like, får du såkalt jump-cut. Da opplever vi et hopp eller rykk når bildet skifter. Jump-cut kan imidlertid brukes bevisst som et virkemiddel, for eksempel for å skildre en sinnsstemning eller signalisere fortellernærværet i filmen.
  • Ikke klipp i kamerabevegelser
    Klipping i kamerabevegelser kan også gi brå og harde klipp. Under opptaket må du bestemme deg for hvor bevegelsen skal begynne og slutte. Start og avslutt en kamerabevegelse med et fast bilde. En kamerabevegelse bør være motivert. Dersom en person ser mot et objekt, kan kamerabevegelsen følge med i retning av objektet.
  • Utnytt blikkretningen
    Eksempel: En person ser en fugl. Vis først et bilde av personen. Deretter viser du et bilde av fuglen, før du vender tilbake til et nærbilde av personen.
  • Utnytt blikkpunktet
    Dersom hovedmotivet er på samme sted i to bilder som følger etter hverandre, vil øyet raskt finne igjen motivet, og klippet oppleves som mykt. Husk også at vi leser fra venstre mot høyre. Dersom den viktigste informasjonen legges lenger til høyre i bilderammen enn i det forrige bildet, vil vi oppleve det som et hopp i redigeringen.
  • Klipp i motivets bevegelse
    Dersom du har flere bilder der personen beveger seg, kan du klippe mellom ulike utsnitt av motivet. Det beste er å klippe i starten eller i slutten av bevegelsen. Siden motivet beveger seg, legger vi mindre merke til klippingen mellom opptakene.
Sist oppdatert 11/27/2019
Tekst: Sissel Stokkedal og Maren Aftret-Sandal (CC BY-SA)