1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Å sette opp et prosjekt i et videoredigeringsprogramChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Å sette opp et prosjekt i et videoredigeringsprogram

Det finnes mange ulike programmer som kan brukes til videoredigering. Noen er enkle med få funksjoner, andre kan brukes til profesjonell filmproduksjon. Men uansett hvilket program du bruker, må du begynne med å opprette et prosjekt der du organiserer filene du har filmet.

Eksempel på hvordan et prosjekt kan organiseres i en mappestruktur

Når du har opprettet et prosjekt, er det første du må gjøre, å organisere materialet ditt. Du må lage et system som det er lett for deg å arbeide med. Når du redigerer video, er det nemlig utrolig viktig å ha et ryddig og oversiktlig system.

Lag en god mappestruktur

Du bør organisere materialet ditt i mapper. Et tips er å ha én mappe for klippene dine. Del gjerne denne mappen inn i undermapper, for eksempel én undermappe for hver scene du har filmet.

Sjekk hva slags oppløsning, bildeformat og bildefrekvens klippene har, og sett opp prosjektet deretter. Dersom du trekker et klipp ned på tidslinja i Adobe Premiere eller Final Cut Pro, vil du automatisk få spørsmål om du vil bytte innstillinger slik at klippet svarer til de øvrige klippene du har plassert i sekvensen. Da svarer du ja.

I tillegg lønner deg seg å ha en egen mappe for lyd med undermapper der du kan plassere musikk, effektlyd, voice-over og miljølyd hver for seg. Det kan også lønne seg å ha en egen mappe for sekvenser. Bruker du tekstplakater i filmen din, kan det også være lurt å samle disse i en egen mappe.

Du kan gjerne finne på ditt eget system, så lenge det funker for deg, og du har god oversikt over det som finnes i de ulike mappene. Det finnes ingen fasit for hvordan man skal strukturere materialet sitt.

Læringsressurser

Videoproduksjon

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale