1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MedieproduksjonChevronRight
  4. VideoproduksjonChevronRight
  5. Gjør et filmopptakChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Gjør et filmopptak

Endelig, nå skal dere ut og filme!

Gå sammen i grupper på tre til fire. Ta med dere et videokamera og finn en egnet opptakssted, helst utendørs. Finn på en situasjon selv. Det kan for eksempel være to elever som prater med hverandre, eller noen som kjøper noe i kantina. Dere kan til og med lage en liten kortfilm om dere vil. Poenget med øvelsen er å trene på kamerabevegelser.

I sekvensen dere skal lage, skal dere bruke følgende kamerabevegelser:

  • panorering
  • tilt
  • håndholdt kamera
  • kjøring (vær kreativ, bruk en rullestol, et skateboard, en sykkel etc.)

En kamerabevegelse skal ha et startbilde og et sluttbilde. Det er viktig å planlegge hva dette startbildet og sluttbildet skal være. Husk at disse bildene bør ha betydning for hverandre. Eksempel:

  1. Vi ser nærbilde av en gutt som stirrer veldig forelsket ut i luften (1: startbilde).
  2. Kamera panorerer (2: kamerabevegelsen).
  3. Bevegelsen ser ut til å ende på en søt jente, men kamera panorerer forbi denne jenta og ender på et nydelig pizzastykke som hun sitter og spiser (3: sluttbilde).

Dette er en måte å bruke kamerabevegelsen som et virkemiddel på.

Egenvurdering

Diskuter opptakene dere har gjort, i gruppa.

  • Har alle forstått betydningen av begrepene panorering, tilt, kjøring og håndholdt kamera?
  • Er kamerabevegelsene gjennomført kontrollert og i jevnt tempo?
  • Har dere etablert et tydelig startbilde og sluttbilde?
  • Hvilken mening formidler det opptaket dere har gjort, til dem som ser på?

Læringsressurser

Videoproduksjon

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale