Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Tverrfaglige medieoppdragChevronRight
  4. Tverrfaglige arbeidsoppdrag nivå 3ChevronRight
  5. Reklame i grenselandChevronRight
LearningPath
Du er nå inne i en læringssti
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Lag en reklame som utfordrer grenser

I dette oppdraget skal du jobbe med å lage et reklameprodukt som utfordrer lovene og/eller normene som regulerer markedsføringsbransjen.

Fotballspiller David Backham poserer i truse på stor reklameplakat. Foto.
Fotballspiller David Beckham poserer i truse på en stor reklameplakat for Armani på en husfasade i Paris.

Du skal gjennomføre en reklameproduksjon fra idémyldring til ferdig produkt, samtidig som du reflekterer over hvilke regler som gjelder for dem som jobber med reklame, og hvordan man skaper oppmerksomhet hos en konkret målgruppe. Du velger selv hvilket produkt eller tjeneste du vil lage reklame for, hvem som er målgruppa di, og hvilken kanal eller kanaler du vil bruke. For å finne ut hvilke lover og normer som gjelder, må du lese fagstoffet. Bruk markedsføringsmodellen AIDAS når du lager reklameproduktet ditt.

Krav til arbeidsoppdraget

  1. Sett deg inn i hvilke lover og etiske normer som regulerer markedsføringsbransjen, ved å lese fagartiklene om emnet. Gjør også egne søk på nettet, og vurder om kildene du finner fram til, er troverdige.
  2. Idémylde deg fram til et produkt eller en tjeneste du vil lage reklame for.
  3. Bestem deg for målgruppe og kanal.
  4. Planlegg hvordan du vil bruke AIDAS for å nå målgruppa di.
  5. Bestem deg for hvilke lover eller etiske regler du vil utfordre i produksjonen din.
  6. Velg medium og format for reklamen din. Du kan for eksempel lage en plakat, en reklamefilm, en annonse eller en radiospot.
  7. Lag et produkt med grunnleggende teknisk og uttrykksmessig kvalitet.
  8. Bruk malen for refleksjonsnotat som du finner i denne læringsstien, til å dokumentere det du har lært av å jobbe med arbeidsoppdraget.