Farger appellerer til sansene våre og har stor påvirkningskraft. Noen ganger er det riktig å bruke en intens rødfarge, mens andre ganger bør den være mer dempet. Noen ganger er det riktig å lage dynamiske design med store fargekontraster, mens andre ganger er det mer riktig med harmoniske design med små kontraster.
Når du skal jobbe med grafiske design, bør du ha kjennskap til grunnleggende fargelære, fargesymbolikk og fargekontraster. Farger oppleves nemlig forskjellig ut fra hvordan fargene er satt sammen, og den sammenhengen de opptrer i. Derfor må du lære å ta bevisste valg slik at designet kommuniserer og appellerer til målgruppen.
Det additive fargesystemet
Når du jobber skjermbasert, bruker du RGB-farger. RGB er et fargerom som tilhører det additive fargesystemet. Bokstavene i fargesystemet RGB står for bokstavene red, green, blue. Dette er primær-/grunnfargene i fargerommet RGB. Farger skapes ved å legge sammen (addere) farger.
Når RGB-fargene legges oppå hverandre med full styrke, vil vi til slutt få fargen hvit. For å få svart tar du bort farger. Det er fordi RGB er et fargesystem som skapes ved hjelp av lys.
Subtraktivt fargesystem
CMYK er et fargesystem som brukes i firefargetrykk. Det tilhører det subtraktive fargesystemet. I dette fargesystemet blir fargen lysere når du trekker fra farger (subtraherer). Bokstavene CMY står for primær- eller grunnfargene cyan, magenta og yellow. Cyan er en blåfarge, magenta en rødfarge, og yellow er gul.
Hvis du legger inn 0 % fargeverdi av disse fargene, får du hvit, og med 100 % fargeverdi får du svart. Denne svartfargen blir litt matt. Derfor har vi i tillegg svart som egen farge i dette fargesystemet, og det er denne svartfargen bokstaven K står for. K betyr Key-tone. CMYK og det subtraktive fargesystemet er altså motsatt av RGB og det additive fargesystemet.
Primærfarger, sekundærfarger og tertiærfarger
Primærfarger
I subtraktiv fargeblanding er primærfargene gul, rød og blå. De kalles primær- eller grunnfarger, fordi det er farger som ikke er laget av en fargeblanding.
Sekundærfarger
For å få en sekundærfarge blander du to primærfarger: rød og gul blir oransje, rød og blå blir lilla, mens blå og gul blir grønn.
Ittens fargesirkel
Ittens fargesirkel viser primærfarger og sekundærfarger. Den innerste trekanten viser primærfargene gul, rød og blå.
Når du blander primærfargene, får du sekundærfargene grønn, lilla og oransje. Den ytterste sirkelen viser også sekundærfarger. Disse kalles mellomtoner og er i ulike nyanser av grønn, lilla og oransje.
Tertiærfarger
Tertiærfarger oppstår når du blander to sekundærfarger med hverandre. Tertiærfarger får ulike bruntoner, men med nyanser fra fargene som blandes. Hvis du blander oransje og grønn, vil du få gulbrun ettersom primærfargen gul er brukt i både oransje og grønn.
Læringsressurser
Grafisk design
Læringssti
Visuelt språk
KjernestoffKontrast og balanse i grafisk design
KjernestoffBevegelse og enhet i grafisk design
KjernestoffLayout
KjernestoffFargelære og fargesymbolikk
KjernestoffTypografi
KjernestoffTypografi: Lesbarhet og emnebetoning
KjernestoffForm, stilisering og logo
Kjernestoff
Fagstoff
Komposisjon i grafisk design
KjernestoffSymmetrisk og asymmetrisk balanse
KjernestoffRetning og bevegelse i grafisk design
KjernestoffEnhet og rytme
KjernestoffKontrast
KjernestoffKontrast i størrelse
KjernestoffKontrast i form og motiv
KjernestoffTypografi
KjernestoffSkriftblanding
KjernestoffÅ beskrive skrift
KjernestoffLesbarhet
KjernestoffEmnebetoning
KjernestoffKalligrafi
KjernestoffTypografi – oppsummering
KjernestoffFargelære
KjernestoffFargesymbolikk
KjernestoffFargekontraster
KjernestoffStyrke- og komplementærkontraster
KjernestoffFargesirkelen og fargevalg
KjernestoffFargenes egenskaper
KjernestoffLayout
KjernestoffBlikket og komposisjonen
KjernestoffOrganisering av grafiske elementer
KjernestoffFormer og luft
KjernestoffTekstur og struktur
KjernestoffLinjer i grafisk design
KjernestoffStyrke og matematikk i mønstre
KjernestoffFormer og symbolikk i grafisk design
KjernestoffIkoner og symboler i grafisk design
KjernestoffStilisering og abstrahering
KjernestoffFirmaprofilering og logo
KjernestoffKomponentene i en logo
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva kan du nå om kontraster?
KjernestoffPlasser skrift i rett kategori
KjernestoffLag et visittkort
KjernestoffTypografi på visittkort
KjernestoffRefleksjonsoppgaver om layout
KjernestoffLag en enkel layout
KjernestoffLag en etikett til et syltetøyglass
KjernestoffHva kan du nå om farger?
KjernestoffLag en fargepalett
KjernestoffHva husker du om grafisk design?
KjernestoffKomposisjonsprinsippet bevegelse
KjernestoffFra kaos til system
KjernestoffHvor enhetlig er merkevaren?
KjernestoffHva er visuelt språk?
KjernestoffMåleenheter i grafisk design
KjernestoffJobb med fargevalg
KjernestoffLag design for gaveesker
KjernestoffHvilken grunnform ser du i logoen?
KjernestoffFotojakt etter former
KjernestoffStilisering av et musikkinstrument
KjernestoffDesign en logo
KjernestoffHva vet du om emnebetoning og lesbarhet?
KjernestoffPlasser skrifttyper i riktig skriftgruppe
KjernestoffOppgaver om emnebetoning og lesbarhet
KjernestoffBryt regler for typografiske avstander
Kjernestoff