1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. Grafisk designChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Grafisk design

I grafisk design bruker du farger, typografi og komposisjon på en gjennomtenkt måte. Hensikten er at medieuttrykket fanger brukernes oppmerksomhet, og at budskapet blir forstått.

Rader med fargeblyanter i 3D. Foto.

Komposisjonsprinsipper

De ulike delene av et medieuttrykk blir satt sammen på en slik måte at vi opplever en logisk sammenheng. Å arbeide med layout handler om å bruke komposisjonsprinsippene for å unngå støy i kommunikasjonen. Du kan framheve viktig informasjon, få likevekt på flatene og balansere bruken av kontrast.

Typografi

Typografi er læren om hvordan du utformer bokstaver og setter dem sammen til en visuell helhet slik at budskapet kommuniseres på en hensiktsmessig måte. Skriften er et virkemiddel som må passe til det som fortelles. Hvis du skal lage en invitasjon til en barnebursdag, kan det være passende å bruke en leken skrift som er lett å lese, altså en skrift tilpasset barn. Skal du lage en trykksak for en bank, må du bruke en seriøs og strengere typografi.

Farger

Når du skal jobbe med grafiske design, bør du ha kjennskap til grunnleggende fargelære, fargesymbolikk og fargekontraster. Farger oppleves nemlig forskjellig ut fra hvordan fargene er satt sammen, og den sammenhengen de opptrer i. Derfor må du lære å ta bevisste valg slik at designet kommuniserer og appellerer til målgruppen.

Læringsressurser

Grafisk design

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter