Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. IdéutviklingChevronRight
  5. CASE: Bokomslag til påskekrimChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

CASE: Bokomslag til påskekrim

Varemerkeloven beskytter varemerker. Hvilke hensyn må en designer ta i arbeidet med for eksempel et bokomslag til en novellesamling?

Novellesamlingen 'Påskekrim' utgitt på Juritzen Forlag. Foto.
I 2009 gav Juritzen forlag ut en novellesamling med påskekrim som hadde dette omslaget.

Tenk over selv eller diskuter med noen i klassen:

  1. Hvilket norsk varemerke har forlagets designer brukt design-elementer fra i dette omslaget?
  2. Hvorfor tror du forlaget har valgt å bruke/låne/stjele fra dette varemerket til akkurat denne novellesamlingen?
  3. Hvordan tenker du eierne av varemerket reagerte?
  4. Hvordan ville du reagert hvis det var du som eide varemerket?

Varemerkeloven

Varemerkeloven skal beskytte merkevarer som det er brukt tid og penger på å bygge opp. Loven legger blant annet begrensninger på hvordan du kan bruke en merkevare i egne design.

Lov om beskyttelse av merkevare (varemerkeloven) på Lovdata


Læringsressurser

Idéutvikling

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs