Idéutvikling handler om å skape ideer, utvikle dem og løse problemer. I mediebransjen er idéutvikling et viktig ledd i planlegging av kommunikasjon og budskap.

Idéutvikling brukes i alt profesjonelt arbeid med medieuttrykk. En journalist kan ha nytte av idémyldring for å finne fram til interessante vinklinger i en sak. I kommunikasjons- og reklamearbeid blir idéutvikling brukt i startfasen for å klargjøre:
- Hvem er målgruppen?
- Hva er budskapet?
- Hva vil vi oppnå med kommunikasjonen vår?
- Hvilken fortelling skal vi fortelle?
Lær deg en teknikk
Det fins utallige teknikker for idéutvikling. Her skal du bli kjent med to av dem. Noen kan brukes individuelt. Andre egner seg best i samarbeid mellom flere. Ofte vil det være nyttig og nødvendig å kombinere ulike teknikker.
Det er ikke uvanlig at en person blir bedt om å være leder, eller los, for idéutviklingsprosessen. Han eller hun passer på tiden, sørger for at stemningen er god, og at idéutviklingen blir dokumentert. Trygge, avslappede og lekne rammer for prosessen gjør at flere tør å komme med sine ideer.
Idémyldring etter ABC-metoden

- Skriv tema eller et spørsmålstegn øverst på en side.
- Skriv alfabetet på linjer nedover siden.
- Sett på en klokke som ringer etter et visst antall minutter.
- Skriv ord som du kommer på, eller et spørsmål ved siden av hver bokstav i alfabetet.
- Prosesslosen kan komme med forslag om for eksempel å fokusere på verb de første fem minuttene, substantiv de neste fem minuttene, og til slutt adjektiv.
- Plukk ut eller få noen til å plukke ut et utvalg ord som du jobber videre med.
Idémyldring ved hjelp av tankekart

Tankekart er en visuell utbretting av ord som har en sammenheng. Når tankekart blir brukt til idémyldring, er poenget å bruke en assosiasjonsteknikk. Det vil si at du prøver å tenke deg hvilke assosiasjoner du eller andre får til drikkevann, som er det temaet som er brukt i dette eksempelet. Assosiasjoner betyr noe du personlig forbinder med et ord, eller noe du har lyst til skal ha sammenheng med ordet.
I idémyldring er alt lov, slipp hjernen fri, og skriv det du kommer på. Det er lurt å huske på at når du forflytter deg ut et nivå, må du prøve å glemme alt det andre du har gjort. Drikkevann er ikke lenger med i assosiasjonene til iskaldt, for eksempel. Det kan være lurt å ha noen grener som strekker seg helt til fjerde nivå. Det er ofte langt ute i rekkene av bobler du finner ord som gir en interessant tvist, altså blir en god idé.
- Skriv hovedtema i en boble i midten.
- Skriv assosiasjoner ut fra den.
- Rykk videre til neste nivå. Start med ny assosiasjonsrunde og glem det du allerede har skrevet. Altså skriver du bare assosiasjoner til det ordet du jobber med.
- Prøv å komme deg ut i minst fjerde nivå på enkelte boblegrener.
- Når du er ferdig eller tiden er ute, se over tankekartet og plukk ut ord du liker, som du ser en ny sammenheng mellom. Du kan lukke øynene og prøve å fange de tre ordene du husker best, eller du kan også myse mens du ser på kartet og se om noen ord trer fram.
- Søk eventuelt videre på nett og i bilder på nett for å utdype ordvalgene dine.
- Ta alltid vare på tankekartene dine. Hvis du senere strander med en idé, kan du gå tilbake til tankekartet, jobbe videre med det eller finne en ny idé.
Læringsressurser
Idéutvikling
Læringssti
Klar, ferdig, kreativ!
KjernestoffTeknikker for idéutvikling
KjernestoffNABC, pitch, rollespill og moodboards
KjernestoffSkisseteknikk
KjernestoffLag og vurder designprofiler
KjernestoffIdeer, verkshøyde og dokumentasjon
Kjernestoff
Fagstoff
Kreativ kommunikasjon
KjernestoffIdeer og idéutvikling
KjernestoffKlar, ferdig, kreativ - KFK-modellen
KjernestoffKFK-modellen: Utforsking og idémyldring
Kjernestoff- Kjernestoff
Teknikker for idéutviklingDu er her
Idéutvikling ved hjelp av rollespill
KjernestoffRollespill i arbeid med ideer
KjernestoffNABC-metoden
KjernestoffSkisser i idéutvikling
KjernestoffTeknikker i skissetegning
KjernestoffStoryboardskisser i medieproduksjon
KjernestoffPitch
KjernestoffKomponentene i en logo
KjernestoffDesignmanualen
KjernestoffMoodboard
KjernestoffÅndsverk, verkshøyde og dokumentasjon
KjernestoffCASE: Juritzen forlag versus Freia
KjernestoffCASE: Erstatning for kopiert logo
KjernestoffCASE: Statoil-symbolet, et plagiat?
KjernestoffSjekkliste for åndsverk
KjernestoffPublisering og lovverk
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva er en idé?
KjernestoffNår får du gode idéer?
KjernestoffHvordan oppstår ideer?
KjernestoffÅ vurdere en idé
KjernestoffBruk ulike teknikker for idéutvikling
KjernestoffRefleksjonsoppgave om ideer og idéutvikling
KjernestoffLag moodboards for en ny kafé
KjernestoffKampanje for raskere garderobeskift
KjernestoffHva vil det si å lage skisse?
KjernestoffØv deg på forenkling!
KjernestoffLag et storyboard med tre scener
KjernestoffUndersøk designmanualer
KjernestoffHusker du merkevarer?
KjernestoffFungerer logoen?
KjernestoffLag logo og designprofil
KjernestoffEr medieuttrykket ditt et åndsverk?
KjernestoffCASE: Bokomslag til påskekrim
KjernestoffIdéutvikling i kreativ tekst
Kjernestoff
Vurderingsressurs
Dokumentasjon av medieproduksjon
KjernestoffEgenvurdering designprofil
Kjernestoff