Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. Uttrykkshistorien, trender og stilarterChevronRight
  5. Vignetten i uttrykkshistorienChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Vignetten i uttrykkshistorien

Betydningen av og estetikken til vignetten har endret seg i takt med digitaliseringen i film og TV. Saul Bass og Martin Lambie-Nairn er to sentrale designere for utvikling av vignetten.

Hvordan utviklet vignetten seg gjennom film og TV-historien? Jo, det startet med plakater. Det var skrift trykket på en flate eller et ark som ble filmet. Plakatene var som regel utformet etter bestemte standarder.

Filmplakatene på utsiden av kinoen var flotte kunstverk som ga publikummet en anelse om hva de kom til å oppleve inne i salen. Den typografiske utformingen av tittelen var viktig.

Replikkplakat fra Dr. Caligari. Det står: I must know everyting I must penetrate his secrets I must become CALIGARI! Grafisk.
Tidlig i filmhistorien ble det satt inn plakater med replikkene og forklaringer til publikum. Dette er en plakat med replikk fra filmen Dr. Caligaris Cabinett.

Den typografiske stilen ble også tatt inn i filmen. Det var westernbokstaver til cowboyfilmer, vakker snirkelskrift til romantiske filmer og krokete skrift til skrekkfilmer.

Bakgrunnen i plakaten fikk etterhvert en utforming og siden ble plakaten animert. Med lydfilm ble musikken viktig for opplevelsen av en film. Og hovedmelodien ble lagt til tittelsekvensen.

Filmvignett i andre halvdel av 1900-tallet

Først på slutten av 1950-tallet og tidlig på 1960-tallet ble design av vignetten egen sjanger.

Saul Bass

Saul Bass var den første designeren som ble kjent for sitt arbeid med vignetter for film. Han laget grafiske animasjoner som vakte oppmerksomhet.

Grafisk gjengivelse av en død mann på et gulv. Bilde.
Ideen til en vignett ble laget med utgangspunkt i innholdet i filmen. Saul Bass var opptatt av at utformingen skulle være tidsriktig.

Sekstitallet var en gullalder for vignetter. Konseptdesignet til mange nye serier og filmer er tydelig inspirert av Saul Bass og 1960-tallet.

Les mer om Saul Bass på Art of the Title.

James Bond

De særegne vignettene til James Bond-filmene ble også skapt på sekstitallet og blir bygget videre for hver nye film.

Les mer om utviklingen av James Bond vignetter på Art of the Title.

Vignetter mindre viktige på 70- og 80-tallet.

Star Wars-figurer: Fra høyre: C3PO ,R2D2. Bilde.
Plastfigurer fra Star Wars-filmene er et eksempel på hvordan tittelen på en filmserie ble brukt som varemerke. Her ser vi de menneskelige robotene fra filmene, C3PO og R2D2.

Betydningen av vignetten forsvant litt på 70- og 80- tallet, spesielt for de større kommersielle Hollywoodproduksjonene. Tittelen ble lansert som et varemerke. Logoene var viktige for å kunne selge varer knyttet til filmtittelen.

Fra 1990 og utover bidrar digital medieteknologi til å vektlegge utforming av vignetter igjen. Det blir billigere og enklere å lage avanserte effekter. Det er ikke tittelen, altså logoen, som er viktigst, men andre visuelle virkemidler.

Designeren utvikler igjen visuelle konsepter på samme måte som på sekstitallet.

Fra nyhetsgrafikk til kanalidentitet

På TV ble det omtrent på samme tid fokus på kanalidentitet, vignetter og grafiske pakker til nyheter, sport og andre TV-programmer.

Vi fikk flere kanaler å velge mellom, og derfor ble det viktig å fortelle hvilken kanal du var på. I Norge var det bare NRK frem til 1992. Da kom TV2, og konkurransen om å ha den kuleste grafikken var igang.

Designeren Martin Lambie-Nairn

Martin Lambie-Nairn begynte i BBC etter en utdannelse innen grafisk design. Han laget verdens første 3D-vignett, for den engelske kanalen Channel 4. Animasjonen ble laget på datamaskin. Men bildene måtte printes som streker på papir, for så å fargelegges. Til slutt ble de fotografert over på videobånd.

Vignetten til Channel 4 laget av Martin Lambie-Nairn

Lambie-Nairn gjorde stor suksess med vignetten, og fikk oppdrag over hele verden. Norske TV2 og TVNorge var også kunder hos ham på et tidspunkt.

Etter hvert redesignet han også kanalprofilen og vignetten til BBC.

Utviklingen av BBCs vignetter

Læringsressurser

Uttrykkshistorien, trender og stilarter

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale