1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. Uttrykkshistorien, trender og stilarterChevronRight
  5. Hvordan lage en vignett?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Hvordan lage en vignett?

Bruk tid på idéutvikling, skisser og uttesting av idé før du skal produsere en vignett.

Knivspiss i øyet. Bildet.
Knivspiss i øyet.

1 Definer oppgaven

Let etter noe å begynne en idéprosess med.

  • Hva kjennetegner fjernsynsprogrammet, filmen eller serien?
  • Hvem skal se den?
  • Hva er innholdet? Er det noe spesielt du kan ta tak i, – konflikten i historien eller måten programmet lages?
  • Se også på konkurrerende innhold. Her er det et paradoks, du skal treffe sjangermessig, og samtidig lage noe eget.
  • Lek videre med assosiasjoner og ideer du finner. Bruk gjerne tankekart, skriv ord og lag visuelle notater.

2 Skisseprosessen

Skisser og bilder som viser storyboard og bildesekvens fra filmen M ord.
Frimerkeskisser og ferdig video.

Det er flere måter å skisse på. Dette er den kreative delen hvor du kan jobbe i flere retninger: teste, leke og samle ideer – visuelle og auditive.

Lukk øynene og se det for deg. Lytt. Lag skisser.

Lag storyboard

Skissen består av tegninger i sekvens og viser hvordan vignetten blir. Håndtegnede skisser sparer deg for mye tid. Begynn med små frimerkeskisser. Legger du skissene etter hverandre i et presentasjonsverktøy, får du dessuten en forsmak på vignetten.

Styleframes

Skygger danser i lys og røyk. Grafisk.
Styleframes. styleframes. Her ble den statiske silhuetten byttet ut med silhuetter av dansende ungdomer. Typografien og grafikken ble animert.

Styleframes er nesten ferdige stillbilder som kunne vært fra vignetten. Disse kan du lage i et bildebehandlingsprogram, gjerne med stillbilder du tar med et kamera. De bør være ca. 80 % lik sluttresultatet. Husk å få med et lydspor!

Typografi

Utviklingen av typografien skjer parallelt med resten av designprosessen. Først gjør man det som er en selvfølge: tester tittel i seriff, sansseriff, store og små bokstaver. Så kommer tvilen og prøving av forskjellige løsninger. Legg det vekk og se på det igjen senere. Til slutt står det unike, geniale tilbake. Ikke lås deg i den første ideen!

Animatic

En animatic er en grov versjon bestående av stills fra storyboard, testfoto, prøveopptak eller grov 3D. Den gir en skisse på timing i en vignett. Det kan være “placeholder”-musikk i riktig tempo og stil her.

Vanligvis vil man ha møter med kunden under utviklingen av skissene. Kanskje begynner man med moodboard i flere retninger og ender med en animatic. Kanskje er det så liten tid og få midler i et prosjekt, at å lage en animatic eller styleframe blir for omstendelig.

3 Produksjon og post-produksjon

Få oversikt over behov for verktøy og kompetanse før produksjon

Her er produksjon og teknikk avhengig av idéløsningen man har valgt. Er det typografi og grafikk? Er det 2D, 3D eller video? Bruker du grønnvegg og trenger avansert postproduksjon, tracking og fargesetting? Må du lage spesielle props; objekter som en haifinne, blod, snø? Trenger du saktefilm, røyk, spesiell lyssetting eller optikk? Lukk øynene og se det for deg. Planlegg godt og tenk gjennom tidsbruk.

Tid, ressurser og avgjørelser før produksjon

Det er viktig at du har en fornuftig forventning til hvor mye tid du skal bruke på produksjonen. Du kan sikre deg ved å ha en presentasjon av skisser for klassen. Klassen og læreren kan komme med nyttige tilbakemeldinger.

Læringsressurser

Uttrykkshistorien, trender og stilarter

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale