Den Italienske filmregissøren og manusforfatteren Federico Fellini er en av filmhistoriens mest berømte filmskapere. Fellini har blant annet laget filmene La strada (1954), La dolce vita (1960), 8 1/2 (1963), Satyricon (1969) og Amarcord (1973)
En film om det å lage film
Federico Fellinis film 8 ½ er en film om det å lage film. Historien handler om filmregissøren Guido Anselmi som opplever det som er alle kunstneres store skrekk: å gå tom for idéer. Alle rundt ham forventer at han skal skape en ny film, men selv har han ingen aning om hva den filmen han er i gang med å lage, egentlig handler om.
Regissøren vi møter i filmen 8 1/2, synes å være mer opptatt av å føre en filosofisk samtale med produsenten om de mulighetene som ligger i selve filmmediet, enn i å ferdigstille den filmen han faktisk er i gang med. Han får på plass et svært filmsett i form av et romskip, men vet ikke helt hva han skal bruke det til. Stadig nye scener føres inn i filmen, uten at de medvirkende får innsyn i manuset filmen angivelig bygger på.
Drømmer og virkelighet
I filmen 8 1/2 glir bilder fra filmsettet og fra regissørens barndom og drømmeverden over i hverandre. Slik får vi som tilskuere tilgang både til den ytre verden, og til kunstnerens innerste tanker og følelser.
Anselmi opplever forventningspresset fra omgivelsen som enormt. Dette marerittet visualiseres i åpningsscenen der vi møter en bilist som langsomt kveles av blikket fra alle de medtrafikantene han er omgitt av.
Etter et sammenbrudd legges Anselmi inn på et nervesanatorium. Men også her blir tilværelsen kaotisk for kunstneren. Han slites mellom alle de menneskene som vil ha en bit av ham, og demonene i sitt eget sinn.
Et hovedverk i filmhistorien

Filmen fortelles ut fra et metaperspektiv der regissøren trår til siden og ser seg selv og sin kunstneriske virksomhet utenfra. Fellini er tydelig preget av psykoanalysens interesse for barndomsopplevelser og drømmetydning.
Filmen 8 ½ regnes som et av hovedverkene i filmhistorien. Tittelen henspiller på at dette er regissørens åttende film, i tillegg til enkelte episodefilmer. Filmarkivet.no omtaler 8 ½ som filmregissørenes favorittfilm, fordi den er "… en film om filmkunsten og det håpløse med å utøve den, unikt skildret gjennom visjonen til en av Europas største regissører".
Læringsressurser
Uttrykkshistorien, trender og stilarter
Læringssti
Stilhistorie: art nouveau og street art
KjernestoffEpoker i filmhistorien
KjernestoffBlikk og teknikk i fotohistorien
KjernestoffIntertekstualitet i filmer og tv-serier
KjernestoffVignett i film og TV
Kjernestoff
Fagstoff
Epoker i stilhistorien
KjernestoffArt nouveau – den unge stilen
KjernestoffStreet art og den anonyme kunstneren
KjernestoffEpoker i filmhistorien
KjernestoffKlassisk film
KjernestoffMontasjefilm
KjernestoffSurrealistisk film
KjernestoffFilm noir
KjernestoffDogmefilm
KjernestoffDigital film
KjernestoffIntertekstualitet i filmer og tv-serier
KjernestoffIntertekstualitet i «Stranger Things»
KjernestoffVignetten - øyedrops
KjernestoffVignetten i uttrykkshistorien
KjernestoffHvordan lage en vignett?
KjernestoffBlikk og teknikk i fotohistorien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Filmreferanser i «Thelma»
KjernestoffEn sukkersøt kunstplakat
KjernestoffFinn referanser til filmhistorien
KjernestoffHva kan du om filmepoker?
KjernestoffRefleksjonsnotat filmepoker
KjernestoffFinn filmreferansene i The Simpsons
KjernestoffOppgaver til «Stranger Things»
KjernestoffTegn et storyboard til en reklamefilm
KjernestoffHvorfor vignetter?
KjernestoffSe og vurder vignetten til SE7EN
KjernestoffLag en vignett
KjernestoffBli kjent med andres og eget blikk
KjernestoffReflekter over blikket og kjønn
KjernestoffDokumentarfotografens blikk på verden
KjernestoffBruk blikket
Kjernestoff
Kildemateriale
Exit through the giftshop
KjernestoffCitizen Kane
Kjernestoff- Kjernestoff
Federico Fellini: 8 1/2Du er her
Den store barnedåpen
KjernestoffHitchcock/Truffaut
Kjernestoff