- Multimedialitet
Diskuter med en medelev hvordan skrift, lyd, video og animasjoner blir prioritert og brukt for å få formidlet denne saken: http://multimedia.bt.no/janne/ - Responsivitet
På hvilken måte er dagbladet.no responsivt? Skriv ned tre punkt. - Brukeradferd og brukeropplevelse
Beskriv din egen brukeradferd og brukeropplevelse når du benytter Facebook, Instagram eller Jodel. I beskrivelsen skal du bruke begrepene brukergrensesnitt, brukeradferd, brukeropplevelse, navigasjon og brukerrespons. - Brukeradferd
Velg fem spørsmål herfra: http://iallenkelhet.no/2015/05/01/81-spm-om-design/.
Diskuter spørsmålene med en medelev og underbygg synspunktene dine med mediefaglige argumenter. - Navigasjon
Gå sammen i grupper på tre. Planlegg en navigasjonsløsning som gir en god brukeropplevelse i en app som skal brukes til å kjøpe bussbilletter.
Dersom dere ønsker det, kan dere bruke dette verktøyet:
https://marvelapp.com/
Læringsressurser
Fortelleteknikker og virkemidler
Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
Læringssti
Fortelleteknikk i bilder
KjernestoffFortelleteknikk og virkemidler i lyd
KjernestoffFilmspråk
KjernestoffVirkemidler og fortelleteknikk i videoblogg
KjernestoffFortelleteknikk i digitale medier
KjernestoffFortelleteknikk i tegneserier
Kjernestoff
Fagstoff
Bildet som medietekst
KjernestoffBilder i bruk
KjernestoffBildeutsnitt
KjernestoffKameravinkler
KjernestoffBalanse, gjentakelse og linjer
KjernestoffFarger som virkemiddel
KjernestoffVirkemidler i skriftlig arbeid
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSpråklige virkemidler
KjernestoffRim og rytme
KjernestoffFortelleteknikker i skriftlig arbeid
KjernestoffSlik skriver du et debattinnlegg
KjernestoffLyd som virkemiddel
KjernestoffLyd i film
KjernestoffRadiosjangre
KjernestoffRadioreklame
KjernestoffVirkemidler i reklamefilm
KjernestoffFortelleteknikk i levende bilder
KjernestoffBildekomposisjon og kamerabevegelser
KjernestoffKlipping og klipperytme
KjernestoffVideoblogging
KjernestoffFortelleteknikker i videoblogger
KjernestoffVideobloggere om personlig fortelleteknikk
KjernestoffFortelleteknikk i sjangerfilm
KjernestoffReality-TV
KjernestoffFortelleteknikk i TV-serier
KjernestoffBrukeren og navigasjon
KjernestoffPrinsipper for navigasjon og søk
KjernestoffMultimedialitet og responsivitet
KjernestoffTegneserier
KjernestoffUtsnitt, bildevinkler og ruter i tegneserier
KjernestoffBobler og effektlyder i tegneserier
KjernestoffHelter og antihelter i tegneseriehefter
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
En flik av virkeligheten
KjernestoffGjenkjenn utsnitt, kameravinkler og linjer
KjernestoffBarnet og gribben
KjernestoffØvelser i bruk av språklige virkemidler
KjernestoffSkriv et debattinnlegg
KjernestoffLyd i film
KjernestoffBruk lyd i en produksjon
KjernestoffPlanlegg en radioreportasje
KjernestoffMr. Melk – Skapelsen
KjernestoffHva kan du nå om filmspråk?
KjernestoffHva er en videoblogg?
KjernestoffFleip eller fakta om YouTube
KjernestoffSammenlign fortelleteknikk i videoblogger
KjernestoffLek youtubere
KjernestoffFinn virkemidler i traileren Point Break
KjernestoffLag en trailer eller et reality-konsept
KjernestoffKlassens serievaner
KjernestoffBegrepsøvelse digitale medier
KjernestoffSammenlign to webdokumentarer
KjernestoffLag en webdokumentar
KjernestoffOppgave om bobler og effektlyder
KjernestoffAnalyse av en tegneseriestripe
KjernestoffTegneserienes superhelter
KjernestoffSmeden og bakeren som tegneserie
Kjernestoff
Kildemateriale
Skylappjenta
KjernestoffMin bestemor strøk kongens skjorter
Kjernestoff