1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Idéskaping og mediedesignChevronRight
  4. Fortelleteknikker og virkemidlerChevronRight
  5. Farger som virkemiddelChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Farger som virkemiddel

Farger fanger oppmerksomheten vår, vekker følelser, framkaller minner og skaper stemninger. Farger kan være en del av komposisjonen i et bilde, men også ha en egen symbolsk betydning.

Kontraster fanger oppmerksomheten vår. Hva forteller dette bildet?

Varme og kalde farger

Ittens fargesirkel

Det finnes ulike måter å dele inn og beskrive farger på. Den sveitsiske maleren og kunstpedagogoen Johannes Itten (1888–1967) har skapt en fargelære som fortsatt er godt kjent og mye brukt. Itten plasserte fargene i en fargesirkel. Innerst i fargesirkelen finner vi grunnfargene (primærfargene) rødt, blått og gult. Vi kan blande fram de fleste andre fargene ved hjelp av dem.

Fargene i venstre halvdel av fargesirkelen kaller vi gjerne for kalde farger, mens fargene i høyre halvdel av fargesirkelen kalles varme farger. Kalde farger assosierer vi gjerne med kulde, klarhet og avstand. Varme farger understeker varme og nærhet.

Kontraster

Kontraster fanger gjerne oppmerksomheten vår og tydeliggjør budskapet i et bilde. Den sterkeste kontrasten får vi når vi stiller de tre grunnfargene opp mot hverandre. Også komplementærfarger (farger som står overfor hverandre i fargesirkelen) gir en tydelig kontrastvirkning. Kald–varm-kontrast får vi ved å stille opp kalde og varme farger mot hverandre. Lys–mørk-kontrast er en annen type kontrast som ofte blir brukt.

Å kommunisere ved hjelp av farger

De fleste av oss har en yndlingsfarge som vi liker spesielt godt. Men fargenes egenskaper oppfatter vi forbausende likt. Vi assosierer farger med varme og kulde, med tyngde og letthet, med ro eller aktivitet. Nettopp fordi vi har denne felles oppfattelsen, denne innebygde tolkningen som er programmert i underbevisstheten vår, kan og bør vi bruke fargene som et effektivt kommunikasjonsmiddel.

Idium, et mediebyrå som blant annet leverer tjenester innen digital markedsføring, har laget en oversikt over de mest brukte fargene for bedrifter og hva fargene assosieres med. Blå viser seg å være den mest brukte fargen blant store merker i verden. På andreplass finner vi rød og på tredjeplass er sort/grå-skalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.

Reklameannonse for Lerum eplemost. Hvilke farger er brukt her? Hvorfor er nettopp disse fargene valgt?
  • Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge blant firmaer innen: teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper.
  • Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten. Det er en populær farge innen industrier som: mat, teknologi, biler og jordbruk.
  • Sort er prestisje, verdi, tidløs og sofistikert. Den brukes i industrier som: teknologi, biler og klær.
  • Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet. Den er mye brukt innen industrier som: mat, energi og husholdning.
  • Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell. Den er populær innen felt som: teknologi, helse, omsorg og finans.
  • Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro. Den er populær innen industrier som: mat, teknologi, finans, energi og husholdning.
  • Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken. Det er en populær farge innen: teknologi og helse.
  • Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar. Den er populær innen felt som: klær, biler og jordbruk.
  • Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk. Den brukes mye i industrier som: klær og helse.

Kilde: Idium: Bedre nettsider med riktige farger

Fargesymbolikk

Farger kan ha symbolsk betydning, og noen ganger utnytter fotografen eller mediegrafikeren denne funksjonen. Men hva en farge betyr, kan variere fra kultur til kultur. I vår kultur blir fargen gul ofte assosiert med falskhet, mens den står for troskap i Øst-Asia. Derfor er det viktig å tenke nøye over hvem som er den primære målgruppa vi kommuniserer med.

Farger kan dessuten ha flere betydninger. Rødt kan for eksempel symbolisere både kjærlighet, varme, fare og revolusjon. Svart er ofte symbol for død og sorg. Hvitt symboliserer også sorg, men i tillegg renhet. Blått er evighetens farge. Fra gammelt av var fargen purpur forbehold kongen eller keiseren. (Kilde: Store norske leksikon)

Læringsressurser

Fortelleteknikker og virkemidler

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale