1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Mediene i samfunnetChevronRight
  4. MediehistorieChevronRight
  5. Sosiale medierChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Sosiale medier

Med de sosiale medienes inntog har "passive" mottakere av innhold i tradisjonelle medier blitt aktive brukere som selv lager og deler eget innhold.

Sosiale medier endrer informasjonsflyten i samfunnet

Det er definitivt slutt på at bare profesjonelle medieprodusenter distribuerer informasjon. Nye sosiale medier er blitt lansert, og vi har sett tjenester vokse eller forsvinne.

Med sosiale medier har mekanismene for informasjonsspredning endret seg. Gjennom de sosiale mediene, har folk flest fått mulighet til å uttrykke seg og formidle tanker og informasjon.

1900–2000: Én-til-mange-kommunikasjon:

Publikum mottar informasjon passivt. Det er for eksempel nyhetsbyråer, aviser og kringkasting som formidler nyheter fra nasjonale og internasjonale hendelser.

Nyhetsredaksjoner er altså alene om å definere og sette dagsorden for den offentlige samtalen.

2000–i dag: Mange-til-mange-kommunikasjon:

Kommunikasjonen går alle veier, og alle kan publisere informasjon. Alle snakker med alle. Ideen om at noen autoriteter har monopol på for eksempel nyheter, gjelder ikke lenger.

Under et jordskjelv eller en protestmarsj kan vanlige mennesker med mobilkamera og internett fortelle verden hva som skjer. Hendelsen kan fanges opp på Twitter eller Facebook av en nyhetsredaksjon først senere. Dette var utenkelig før det fantes sosiale medier.

Hvilke sosiale medier oppstod først? Hvilke kjennetegn har de? Hvilke ble store, og hvilke forsvant? Nedenfor får du presentert noen sosiale medier.

Menings- og erfaringsdeling på blogger

Ordet blogg oppstod på slutten av 90-tallet. Det er sammensatt av det engelske web og log. De første bloggene var "lenkeblogger" som samlet pekere til steder på nettet, men utviklet seg raskt til en mer personlig sjanger der bloggerne gav uttrykk for egne meninger og følelser.

Blogg.no, blogspot.com og Tumblr.com er tre tjenester for oppretting av blogg. Klarer du å finne ut ved søk på nett, når de ble etablert, og hvor fort de ble tatt i bruk?

Du finner alt fra Marits svært personlige dagbok til kjente politikere som skriver om og kommenterer verdensbegivenheter som de selv deltar i. Men den personlige tonen er beholdt, selv om en blogg kan ta opp alvorlige tema som kan ha betydning for mange mennesker.

De fleste bloggere ønsker tilbakemeldinger og kommentarer på det de skriver, og bloggene er derfor som oftest utstyrt med kommentarfelt. En blogg blir gjerne opprettet for å få kontakt med andre, knytte seg opp mot andres blogger og "snakke" sammen på nettet. Utfordringen er å gjøre seg synlig og bemerket, for ellers forsvinner bloggen din blant millioner andre. Derfor ligger det i dag mange "døde blogger" på nettet, som ikke lenger blir oppdatert.

Dette er tjenester som Facebook og Twitter nå i stor grad har overtatt, og derfor er det enkelte som mener at bloggen gradvis vil forsvinne som sjanger.

Twitter

Twitter startet med at de ansatte i firmaet Obvious i San Francisco begynte å bruke et mikrobloggsystem for meldinger inntil 140 tegn. Den første "tweet"-en ble sendt i 2006.

Twitter er en mikrobloggingstjeneste der konto-eier skriver korte, personlige statusmeldinger på internett for å dele for eksempel

  • henvisning til interessant informasjon
  • korte betraktninger
  • spørsmål
  • sitater fra konferanser
  • twittermeldinger fra andre personer

@ blir brukt til å koble tvittermeldinger til personer, mens #-tagger kobler meldingene til emneknagger.

Jobbkontakter på Linkedin

Et av de første sosiale nettverkene var Linkedin, som våren 2003 lanserte et forretningsorientert sosialt nettverk.

Linkedin følger EU-regler når det gjelder sikkerhet og personvern, og brukes hovedsakelig til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser.

I 2010 var det registrert over 50 millioner brukere fra mer enn 200 land. I 2017 er det 500 milloner registrerte brukere.

Personkoblinger på MySpace og Facebook

Høsten 2003 etablerte Digital Media, eid av News Corporation, og med hovedkontor i Beverly Hills, nettstedet MySpace, som raskt ble det mest populære sosiale nettstedet i USA.

Sjekk ut MySpace, hvordan skiller det seg fra Facebook?

Facebook som ble startet våren 2004 av Harvard-studenten Mark Zuckerberg som et nettsted for universitetsstudenter i USA, og går forbi MySpace våren 2008.

I 2010 hadde nettstedet mer enn 500 millioner brukere på verdensbasis, i 2017 var det 2000 millioner brukere. Det er det mest populære sosiale nettverket i Norge, i 2016 var det ca. 3,7 millioner brukere.

Bildedelingstjenester

Bildedelingstjenester er spådd å ta over brukeraktiviteten som hittil har vært størst på Facebook. Den første viktigste bildedelingstjenesten var Flickr, men siden har Instagram og Snapchat blitt lansert som mobilapper for bildekommunikasjon på mobil.

Flickr på nett

Samtidig med at Mark Zuckerberg startet Facebook, i 2004, lanserte Ludicorp, et selskap i Vancouver i Canada, Flickr, et nettsted der hvem som helst kan laste opp fotografiene sine og dele dem med andre.

Flickr er en bildedelingstjeneste som gjør at du får tilgang til egne og andres bilder på Internett. Du kan velge hvordan og om du vil dele bildene med hele verden, med bare familie og/eller venner, eller om du kun skal ha privat tilgang til bildene.

Du kan også legge Creative Commons-lisens på bildene dine, slik at andre kan bruke bilder du har lagt ut.

I 2010 hadde tjenesten over 10 millioner brukere og mer enn tre milliarder opplastede bilder. I november 2017 var det ca. 90 millioner brukere og flere tusen milliarder opplastede bilder.

Deling av bilder på mobil med Snapchat og Instagram

Snapchat ble lansert i 2011. Snapshat er en slags videreutvikling av mobiltelefonene MMS (multimedia messaging), altså privat deling av bilder, men ble nå også knyttet til en konto på internett. I slutten av 2017 var det ca 178 millioner daglige brukere av Snapchat på verdensbasis, mens det i Norge er rundt 3 millioner registrerte brukere. Det er unge generasjoner, født etter 1980, som i størst grad bruker Snapchat daglig.

Instagram ble lansert året etter, i 2012. Instagram på sin side er en kombinasjon av bildedeling og mikroblogging. @ og # kobler instagram-bilder til hverandre og mellom brukerne på samme måte som Twitter. Totalt er det 700 millioner registrerte brukere på Instagram, og 500 millioner er aktive hver dag. Det er ca. 2 millioner Instagram-profiler i Norge.

Deling av musikk på norske Urørt

NRK P3 driver musikkdelingsnettverket Urørt. Nettsidene ble lansert i 2000, og tjenesten gir musikere anledning til å å gjøre musikken sin kjent. På nettsidene sine skriver de selv:

NRK P3 Urørt er et nettsted hvor uetablerte norske artister og band kan promotere musikken sin, slik at du kan høre og laste den ned gratis. Urørt-redaksjonen finner frem til de beste låtene og spiller dem på NRK P3.

Døde, norske nettsamfunn

Det største norske nettsamfunnet var Nettby hos VG, etablert høsten 2006, hvor brukerne kan skrive sine egne nyheter og meninger og utveksle felles interesser. Nettby ble utviklet av Fredrik Kristiansen, som også etablerte nettsamfunnet Dagbladet Blink, før han sluttet for å satse på Nettby.

I oktober 2010 varslet VG at Nettby ville bli nedlagt 1. januar 2011 på grunn av fallende popularitet og økende konkurranse fra Facebook.

Læringsressurser

Mediehistorie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale