1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Mediene i samfunnetChevronRight
  4. MediehistorieChevronRight
  5. YouTube utfordrer TV-bransjenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

YouTube utfordrer TV-bransjen

Videotjenesten YouTube ble offisielt lansert i 2005. Nå utfordrer nettselskapet TV-bransjen.

I 2010 fylte YouTube fem år. Mye har forandret seg i løpet av de to årene som er gått siden dette intervjuet ble laget. YouTube er ikke lenger bare en lekegrind for videoamatører, men framstår nå som en profesjonell distributør av TV-innhold.

Ti år som forandret verden

YouTube ble grunnlagt av Steve Chen, Chad Hurley og Jawed Karim i 2005. Bare ti måneder etter kjøpte Google selskapet for nesten 11 milliarder kroner.

Jawed lastet opp den aller første videoen på YouTube 23. april 2005. Den heter Me at the Zoo, varer 18 sekunder og er sett over 9 millioner ganger. I løpet av få år har YouTube gått fra å være et leketøy for videoamatører til en distribusjonsplattform for verdens største produksjonsselskaper. Sammen med annen digital teknologi har YouTube endret måten vi konsumerer TV, film og video på.

Jevn utvikling

Gjennom årene har YouTube gjort flere større endringer på sine nettsider:

  • Både struktur og oppbygning blir endret.
  • Innholdet blir kanalisert og skreddersydd brukernes behov.
  • Du kan etablere din egen kanal og abonnere på andres.
  • Nettsidene er blitt mer profesjonelle, og kvaliteten på innholdet skal bli bedre.

Overtar for TV

Også innen TV-distribusjon ser vi nå tydelige tegn til teknologisk konvergens. Slaget om fremtidens fjernsyn skjer på Internett. YouTube har en målsetting om å bli plattformen for neste generasjons TV, der nye smart-TV-er integreres med Internett og Web 2.0. Målet er at det skal bli enklere for deg å finne fram til de videoene du selv ønsker å se.

YouTube kan da bli en sterk konkurrent til tradisjonelle norske distribusjonsselskaper som Viasat og Canal Digital, og nye strømmetjenester som Netflix og HBO.

I 2012 så 15 % av befolkningen i USA TV via Internett. Halvparten av collegestudentene i USA hadde ikke vanlig TV. Også i Norge ser unge TV på nettet via app'er og søk på Google og YouTube, eller via strømmetjenestene.

Læringsressurser

Mediehistorie

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale