Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. Mediene i samfunnetChevronRight
  4. Makt og medierChevronRight
  5. Journalistikk eller tekstreklameChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Journalistikk eller tekstreklame

Regler som regulerer skille mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing, har Norsk presseforbund formulert i Vær Varsom-plakaten.

Kvinne leser avis

Publikum skal være trygge på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.

Oppgave 1

Hva sier Vær Varsom-plakaten 2.6, 2.7 og 2.8 om forholdet mellom redaksjonelt stoff og reklame/sponsing?

Oppgave 2

Gi en vurdering av denne nettsiden fra nettavisen.no:
Derfor svekkes hjernen

  • Er dette en redaksjonell artikkel? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • I hvilken grad bryter den med Vær Varsom-plakaten?

Oppgave 3

Gå inn på følgende nettsteder og gi en vurdering av i hvilken grad det er et tydelig skille mellom redaksjonelt stoff og ulike tjenester:

Læringsressurser

Makt og medier

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs