Undersøkelser viser at vi får lyst på nye produkter etter å ha lest produktomtaler i blogger.

Informasjonssjef i DnB Bank ASA forteller at banken samarbeider med bloggere på temaer som de vet mange er opptatt av.
– Når vi samarbeider med bloggere så gjør vi det fordi vi ønsker å treffe en målgruppe med et tema som vi ellers har problem med å nå fram til denne gruppen med.
– Når vi eksempelvis samarbeider med en blogger som er kjent for å snakke om klær og smykker, så kan vi sørge for at det også snakkes om at det er viktig å ha en økonomisk buffer, BSU-sparing og innboforsikring.
Forbrukerombudet: Veiledning om bloggreklame
Oppgave
Drøft i klassen
- Har du kjøpt noe fordi en blogger har anbefalt det? Dersom du blogger selv - har du anbefalt produkter til andre. Hvorfor?
- Hva synes du om at store konsern, som DnB, betaler bloggere for å skrive som deres produkter?
- Stoler du på råd og anbefalinger i blogger? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Har bloggere noen form for makt? Eventuelt hva slags makt?
- Forbrukerombudet mener at denne formen for markedsføring reiser problemstillinger rundt kjøpepress, urimelig påvirkning og skjult markedsføring. Er du enig?
Læringsressurser
Mediebruk og mediepåvirkning
Læringssti
Hvorfor bruker vi mediene?
KjernestoffIdentitet og mediebruk
KjernestoffDigital dømmekraft
KjernestoffMediepåvirkning
Kjernestoff
Fagstoff
Medieerfaringer og medieopplevelser
KjernestoffAlle elsker Noora
KjernestoffMediene dekker mange behov
KjernestoffIdentitet
KjernestoffMedier og identitetsdannelse
KjernestoffÅ gjøre seg synlig på nettet
KjernestoffSosialisering
KjernestoffNår mediene sosialiserer
KjernestoffDigital dømmekraft
KjernestoffDigital mobbing
KjernestoffBruk av sosiale medier
KjernestoffMediepanikk for skjermbruk
KjernestoffMediepanikker kommer og går
KjernestoffVi lever i en filterboble
KjernestoffBarn, botox, alkohol og gambling
KjernestoffHatytringer
KjernestoffMediebruk og påvirkning
KjernestoffTeorier om medienes påvirkningskraft
KjernestoffDataspill og påvirkning
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Dette ser jeg på
KjernestoffHva slags Facebook-venn er du?
KjernestoffIscenesetting på Facebook
KjernestoffHvem er du?
KjernestoffHvordan vil du andre skal oppfatte deg?
KjernestoffDiskuter kropp og kjønn i mediene
KjernestoffMediert mobbing
KjernestoffOppgaver til filmen Catfish
KjernestoffOppgaver til filmen IRL
Kjernestoff- Kjernestoff
Blogger påvirkerDu er her
Hatefulle ytringer i nyhetsbildet
KjernestoffHatytringer er #ikkegreit
KjernestoffLar du deg påvirke?
KjernestoffIllustrer de ulike påvirkningsteoriene
Kjernestoff
Kildemateriale
Catfish
KjernestoffIRL
KjernestoffSprekker trollene virkelig?
Kjernestoff