1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. UnderholdningsbransjenChevronRight
  5. TV-formater til salgsChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

TV-formater til salgs

Et TV-format omfatter både ideen bak et TV-program og måten programmet er laget på. Kjøp og salg av TV-formater er blitt en viktig del av det internasjonale fjernsynsmarkedet de siste årene.

Kurt Nilsen vant første sesong av Idol i Norge, et av verdens mest suksessrike TV-formater.

Begrepet TV-format beskriver det unike og gjenkjennelige uttrykket ved TV-programmer som er opphavsrettslig beskyttet. Begrepet omfatter både det konspetet (ideen) som ligger til grunn for programmet, og måten programmet er laget på. Et TV-format kan bearbeides og selges videre til nye TV-markeder.

Et av verdens mest solgte og sette formater er sangkonkurransen Idol, som ble skapt av den britiske manageren og produsenten Simon Fuller tidlig på 2000-tallet. Siden den tid har bortimot 150 land verden rundt laget sine lokale varianter av Idol.

Et TV-format som har fenget publikum i utlandet, vil ofte kunne gjøre det godt også blant norske seere. Å kjøpe et ferdig utprøvd TV-format innebærer mindre risiko for at programmet flopper på norske skjermer. Et program som får gode seertall, gir økte inntekter. Derfor er kjøp og salg av TV-konsepter og TV-formater sentrale aktiviteter i TV-bransjen.

De som kjøper TV-formater, er gjerne kringkastingsselskaper og større produksjonsselskaper. Selskapene er villige til å betale for ferdige formater av flere grunner:

  • De sparer kostnader knyttet til utvikling og utprøving av et program.
  • De har allerede kunnskap om hvordan programmet er blitt tatt imot av publikum i andre land.
  • De kan tilpasse programmet lokalt og bruke nasjonale deltakere og opptakssteder.

I løpet av 1990-tallet økte omsetningen av TV-formater. I denne perioden ble det skapt flere formater som fikk internasjonal oppmerksomhet og ble solgt videre til flere land. Blant disse var reality-showene Big Brother og Robinson-ekspedisjonen, og gameshowet Vil du bli millionær. I Norge ble disse programformatene kjøpt inn av TVNorge, TV3 og TV 2.

Kampen om seerne

Alle kanalene opplevde at de nye formatene fikk gode seertall og gjorde suksess. De største TV-kanalene i Norge finansieres på ulike måter. NRK får sine inntekter via TV-lisensen som alle norske husstander som har et fjensynsapparat, må betale. TV 2, TV3 og TVNorge får blant annet inntekter av å selge reklame til annonsører og ved å tilby abonnementsløsninger til seerne.

De kommersielle TV-kanalene tjener penger på å skape innhold og selge publikum til annonsører. Derfor konkurrerer de om å skaffe seg de beste formatene, som kan bli den neste store TV-suksessen. NRK har også hevet seg med i denne kampen, fordi de også blir målt på antall seere av sin oppdragsgiver (Staten).

De største internasjonale aktørene innen produksjon av TV-formater heter ITV Studios, Talpa, Endemol og FremantleMedia.

Standarisering

I dag er utveksling av TV-formater blitt en global industri. Det har ført til en økt standardisering i TV-bransjen. Standardisering betyr at programmer oftere blir gjort som samproduksjoner eller produsert med tanke på at folk innen ulike kulturer skal kunne håndtere formatene og kodene.

At tolv deltakere frivillig lot seg sperre inne i et hus for å lage realityserien Big Brother, vakte oppsikt i 2001. Big Brother-formatet er solgt til førti land.

Med formatene følger det gjerne en detaljert oppskrift som kjøperne må forholde seg til. Da TV 2 kjøpte inn TV-formatet The Voice fra nederlandske Talpa i 2011, fikk de for eksempel en tykk produksjonsmanual med på kjøpet.

I en manual, som i bransjen ofte går under kallenavnet «bibelen», står alt det er verdt å vite om produksjonen av programmet. «Bibelen» kan beskrive detaljer i scenografien, forklare hvilke deltakertyper programmet bør se etter, eller hvilke bildeutsnitt og hvilken klipperytme som egner seg best.

Lokale tilpasninger kan bli gjort, men stort sett forplikter kjøperne seg til å følge formatets produksjonsmanual.

Norsk TV-eksport

Omsetningen av TV-formater handler ikke bare om at vi i Norge kjøper inn programmer fra andre. De siste årene har norske formater opplevd en økt interesse fra utlandet.

Vadsø 22. juni 2011: «Hurtigruten - Minutt for minutt». Hurtigruta Nordnorge under sin triumfferd langs norskekysten. Ved kai i Vadsø.

Produksjoner som Teenage Boss, The Stream, Stjernekamp, Farmen og 71 Grader Nord er blant noen av flere norske formater som er blitt solgt på det globale TV-markedet.

Om kjøp og salg av TV-programmer

  • Standardisering: Standardisering betyr at programmer oftere blir gjort som samproduksjoner eller produsert med tanke på at folk innen ulike kulturer skal kunne håndtere formatene og kodene.
  • Format: Begrepet TV-format beskriver et programs unike og gjenkjennelige uttrykk, det som gjør at det kan bearbeides og selges videre til nye TV-markeder.
  • Opsjon: Handler om at du kjøper en førsterett til å lage en versjon av formatet. Avtalen er gjerne begrenset i tid slik at du mister den hvis du ikke får laget programmet.
  • Lisens: Da er det inngått avtale med eier av formatet om at du kan lage en ny versjon av programmet i ditt marked.
  • Ready-mades: Ferdig innspilte programmer som blir solgt, og som gjerne blir tekstet eller dubbet før de går på lufta.

Læringsressurser

Underholdningsbransjen