1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. UnderholdningsbransjenChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Underholdningsbransjen

I underholdningsbransjen jobber du med produksjon av musikk, film, TV-programmer, radioprogrammer, tekster eller spill. Innenfor disse områdene er det et stort mangfold av yrker og mye bruk av frilansere.

Økonomiske motiver er viktig

Store deler av underholdningsbransjen er styrt av økonomiske motiver, og er derfor avhengig av å fenge sitt publikum for å overleve. De som lager underholdning, selger både innhold og publikum til annonsører. Dersom en musikkartist lanserer et nytt album som ikke slår an, eller en film flopper totalt på kinolerretet, vil det ramme produksjonen økonomisk.

De som jobber med underholdning, må derfor jobbe hardt og målrettet for å oppnå suksess. De må kunne arbeide godt sammen med andre og ha god arbeidsfordeling i produksjonene sine. Det er også viktig å være fleksibel og lett kunne tilpasse seg nye miljøer og kollegaer, siden færre har fast ansettelse i en mediebedrift. Mange blir leid inn som frilansere på tidsbestemte prosjekter.

En internasjonal bransje

Underholdningsbransjen er en internasjonal bransje med få og store aktører. Massemedia har sørget for å spre underholdning globalt, og i dag ser vi at medieproduksjon og distribusjon av TV-underholdning, dataspill og spillefilm ofte retter seg inn mot verdensmarkedet.

Læringsressurser

Underholdningsbransjen