1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. MarkedsføringChevronRight
  5. Å skape holdninger og endre adferdChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Å skape holdninger og endre adferd

Arbeid med reklame og reklamekampanjer handler om å skape positive holdninger til en merkevare og få potensielle kunder til å innse at livet blir litt bedre, enklere og artigere om de kjøper et bestemt produkt.

Reklameplakat for moped
En eldre reklameplakat for mopeden vespa. Hvilke drømmer tror du denne reklamen ønsker å vekke hos en potensiell kunde?

Å jobbe med reklame handler om å gjøre kjent, skape holdninger og endre adferd. Målet er at kundegruppen skal bli kjent med eller få en påminnelse om et produkt, for så å bli positivt innstilt og få lyst på produktet. Målretting av budskap er viktig, både med hensyn til hvem reklamen skal treffe, og hvilke holdninger og forventninger den skal skape hos en potensiell kunde. Til syvende og sist skal reklamen skape motivasjon nok hos en mottaker til at han eller hun bokstavelig talt kjøper en tjeneste eller en bestemt vare.

Produktet må løse et problem

Å lage og publisere reklame er kostbart. Reklamebyrået jobber derfor tett med oppdragsgiver for å bli godt kjent med produktet og målgruppa. I reklamebyrået blir ulike yrkesroller satt sammen i team, og teamet bruker ulike framgangsmåter for å være sikker på å treffe riktig med hensyn til budskap, målgruppe og formidlingskanaler.

En viktig oppgave for teamet er å finne ut hvilket «problem» produktet kan løse for kunden. Arbeidsmetodene handler om alt fra å gjøre intervjuer med personer i målgruppa og se på salgsstatistikker hos oppdragsgiver til å drive med kreativ idéutvikling innad i teamet.

Eksempel

Reklamebyrået Orangeriet i Bergen har laget denne reklamen for Norsk Tipping i forbindelse med relanseringen av lottospillet Extra. Formålet med reklamen er å fortelle at den nye versjonen av Exra-spillet gir større vinnersjanser.

Når en reklame vekker lysten og interessen eller skaper forventninger til et produkt eller en tjeneste, er reklamen godt på vei til å lykkes.

Try/Ap har laget reklamen nedenfor for Møller bil. Hensikten er å nå potensielle kundegrupper og for å få dem til å bruke penger på tjenestene og varene de tilbyr. Hvis forbrukere kjøper seg en Volkswagen Amarok hos Møller bil etter å ha sett en reklame, er målet nådd.

Nye Volkswagen Amarok. Skillet mellom jobb og fritid har aldri vært mindre.  La det være sagt: Nye Amarok er en arbeidsplass fremfor noe annet. Med høy lastekapasitet og suverene terrengegenskaper tar den deg fram nesten overalt. Men med klassens romsligste førerplass, radio, CD, klimaanlegg og elektronisk styrt 4MOTION  med ESP antiskrens er den også svært sikker og komfortabel. Ikke bare til pickup å være, men sammenlignet med en hvilken  som helst varebil. Vi har kort sagt satt en egen Volkswagen-standard i pickupklassen. Det er din tur til å prøve.  Volkswagen Nyttekjøretøy. Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul.

Nye Volkswagen Amarok.
Skillet mellom jobb og fritid har aldri vært mindre.

La det være sagt: Nye Amarok er en arbeidsplass fremfor noe annet. Med høy lastekapasitet og suverene terrengegenskaper tar den deg fram nesten overalt. Men med klassens romsligste førerplass, radio, CD, klimaanlegg og elektronisk styrt 4MOTION med ESP antiskrens er den også svært sikker og komfortabel. Ikke bare til pickup å være, men sammenlignet med en hvilken som helst varebil. Vi har kort sagt satt en egen Volkswagen-standard i pickupklassen. Det er din tur til å prøve. Volkswagen Nyttekjøretøy. Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul.

Læringsressurser

Markedsføring

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale