Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnet Vg2 og Vg3ChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. MarkedsføringChevronRight
  5. Kjente og sterke merkevarerChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Kjente og sterke merkevarer

En sterk merkevare kan gjøre det enklere å få solgt produkter. Merkevareidentiteten gjør produktet synlig og bidrar til at du velger dette produktet framfor et mindre kjent produkt.

Pepsi- og Colabokser i et kjøleskap. Foto.
Coca-cola har lenge vært en av de største merkevarene i verden. Hvilken merkevare er størst i dag?

Oppgave 1

Interbrand er et konsulentfirma, som årlig publiserer en oversikt over de mest verdifulle merkevarene i verden. Gå inn på oversikten over verdens topp 100 mest verdifulle merker i 2018 og finn svaret på følgende.

  1. Hvilket merke ble vurdert som verdens mest verdifulle merkevare?
  2. Hvilken bransje har flest merkevarer blant topp 10?
  3. På hvilken plass kom Facebook?
  4. Hvilken matkjede kom høyest på listen?
  5. På hvilken plass kom henholdsvis Coca-Cola og Pepsi?
  6. Hvorfor tror du produktene har så ulik plassering når produktene har omtrent like egenskaper, lik pris, distribusjon og emballasje?
  7. Hvilke skandinaviske merkevarer finner du i oversikten?
  8. Hvor mange av merkevarene kjenner du til?

Oppgave 2

  1. Hvilken søkemoter bruker du?
  2. Hvorfor bruker du denne søkemotoren?
  3. Er det andre faktorer enn funksjonalitet som påvirker valget ditt?

Læringsressurser

Markedsføring

SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs

SubjectEmne

Kildemateriale