Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. KommunikasjonsvirksomhetChevronRight
  5. KrisekommunikasjonChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Krisekommunikasjon

Alle organisasjoner kan oppleve kriser, uventede hendelser de ikke kan ha kontroll over. For å kunne kommunisere og informere best mulig hvis en krise inntreffer, lager organisasjonene egne krisekommunikasjonsplaner.

Når krisen inntreffer er det ikke nok å ha lagt planer for krisekommunikasjonen. Organisasjonen må også øve på kriser. For eksempel kan et tog spore av, eller en storbrann treffe et tettbebygget strøk.

Under øvelser settes det opp scenarioer for hva som kan skje, og en planlagt kommunikasjon skjer etter et fast mønster.

Brannbil i fart. Bilde.
Brannbil i fart

Planer for krisekommunikasjon

Store organisasjoner som involverer mange mennesker og har store interessentgrupper, legger planer for hvordan de skal håndtere kommunikasjonen ved eventuelle kriser. Ved kriser er tiden knapp. Kommunikasjonsarbeidere har derfor definerte oppgaver, slik at ikke to personer jobber med det samme.

Planen forteller hvem som gjør hva:

  • Hvem tar i mot informasjonen?
  • Hvem sjekker og hvordan verifiseres den innkommende informasjonen?
  • Hvor mye av informasjonen bør publiseres, og når skal det skje?

Formålet med krisekommunikasjon er å bringe fakta og relevant informasjon ut til riktige mål- og interessentgrupper.

Et kommunikasjonsbyrå kan hjelpe til med:

  • Kriseplan
  • Kriseøvelse
  • Risikoanalyse
  • Bistand fra kriseteam
  • Beredskapstelefon
  • Medietrening

Læringsressurser

Kommunikasjonsvirksomhet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale