Hopp til innhold

  1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. KommunikasjonsvirksomhetChevronRight
  5. OmdømmebyggingChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Omdømmebygging

Oppgave 1

Regjeringen har lagt ut denne filmen på sin YouTube-kanal. Filmen ble laget som et ledd i programmet «Sammen om en bedre kommune» som ble gjennomført fra 2011 til 2015. Omdømme var et av fire hovedtema i programmet. Filmen oppfordrer landets kommuner til å gjøre det de kan for å få et godt omdømme.

  1. Hvorfor tror du regjeringen har laget denne filmen?
  2. Hvem tror du er målgruppa?
  3. Hvilke konsekvenser kan det få for en kommune å ha et dårlig omdømme?
  4. Hva er budskapet i filmen, altså hva oppfordrer regjeringen kommunene til å gjøre?

Oppgave 2

Undersøkelsen som kåret Stormberg til bedriften med best omdømme i 2012, 2013 og 2014, er utført på oppdrag av blant andre en bedrift som heter Apeland. Søk opp informasjon om denne bedriften på Internett. Noter svar på følgende spørsmål:

  1. Hvilken type bedrift er Apeland?
  2. Hva driver de med?
  3. Hvem jobber sammen med dem i den årlige kåringen av bedriften med best omdømme?
  4. Hva tror du Apeland har igjen for å lage en kåring av bedriften med beste omdømme?

Til refleksjon

  • Var det noe som var vanskelig å forstå da du jobbet med denne oppgaven?
  • Diskuter det du fant ut om Apeland, med en medelev. Hva lærte dere av denne oppgaven?

Læringsressurser

Kommunikasjonsvirksomhet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale