Kommunikasjonsbransjen er i rask vekst. I løpet av de siste 15 årene har medlemsmassen i kommunikasjonsforeningen nær fordoblet seg. En kommunikasjonsrådgiver har ansvar for å lage og spre informasjon om en virksomhet.
En bransje i vekst
Stadig flere bedrifter – både offentlige og private – velger å ansette egne kommunikasjonsrådgivere. Det samme gjelder offentlige etater, politiske partier og organisasjoner.
Som forbrukere i Norge kan vil velge og vrake i produkter og tjenester. Kommunikasjonsbransjen hjelper bedrifter å bygge et godt omdømme slik at vi velger det nettopp de kan tilby. De forestillingene vi har om arbeidet til ulike organisasjoner, som for eksempel Leger uten grenser, formes i stor grad av det vi ser, hører og leser om deres arbeid i ulike medier. En god presseomtale gjør at flere gir penger til deres virksomhet.
I dag er både tradisjonelle medier og sosiale medier viktig arenaer for samfunnsdebatt. Dersom du ønsker å bli statsminister i Norge, må du gjøre en god figur på TV-skjermen. Du må også kunne kommunisere med potensielle velgere på Facebook og Twitter. Da er en kommunikasjonsrådgiver god å ha.
Å jobbe i kommunikasjonsbransjen
Yrkesbetegnelser som kommunikasjonsrådgiver, PR-konsulent og informasjonsmedarbeider blir ofte brukt om hverandre i kommunikasjonsbransjen. Felles for dem alle er at de har ansvar for å informere offentligheten eller publikum om hva bedriften jobber med. De har også ansvaret for god internkommunikasjon.
Et viktig begrep når man jobber med kommunikasjon, er omdømme. Dette handler om hvordan etaten, bedriften eller organisasjonen blir oppfattet av publikum. Mange oppdragsgivere er avhengig av et godt omdømme for å nå målene sine, enten det gjelder å selge mer, skape sympati for et veldedig formål eller å vinne et valg.
Arbeidsoppgavene til en kommunikasjonsrådgiver kan bestå i
- mediekontakt
- PR-virksomhet
- internkommunikasjon
- oppdatering på utviklingen i bransjen
- direktekommunikasjon
Læringsressurser
Kommunikasjonsvirksomhet
Læringssti
Kommunikasjonsbransjen
KjernestoffStrategisk kommunikasjon
KjernestoffÅ jobbe med kommunikasjon
KjernestoffPressemeldinger og pressekonferanser
KjernestoffPlanlegg en holdningskampanje
KjernestoffEtikk i kommunikasjonsarbeid
Kjernestoff
Fagstoff
Kommunikasjonsbransjen
KjernestoffOmdømme
KjernestoffHva gjør en kommunikasjonsrådgiver?
KjernestoffLov og etikk i kommunikasjonsbransjen
KjernestoffPressemeldingen
KjernestoffPressekonferanser og nettverksbygging
KjernestoffHoldningskampanjer
KjernestoffKommunikasjonsstrategi og kommunikasjonsplan
KjernestoffInteressenter
KjernestoffHvordan bygge omdømme?
KjernestoffEtikk i kommunikasjonsarbeid
KjernestoffOmdømmeproblem og legitimitetstap
KjernestoffKrisekommunikasjon
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva kan du nå om kommunikasjonsbransjen?
KjernestoffHva kan en kommunikasjonsrådgiver?
KjernestoffOmdømmebygging
KjernestoffHva kan du nå om yrket kommunikasjonsrådgiver?
KjernestoffSkriv en pressemelding om en miljøaksjon
KjernestoffVurder en pressekonferanse
KjernestoffPlanlegg en kampanje mot bruk av tobakk
KjernestoffKommunikasjon og holdningsendringer
KjernestoffUndersøk en holdningskampanje
KjernestoffHvor mye tåler du?
KjernestoffHva husker du om strategisk kommunikasjon?
KjernestoffPrøv deg på kommunikasjonsstrategi
KjernestoffCase: Etikk i kommunikasjonsarbeid
KjernestoffHva skiller de etiske retningene?
Kjernestoff
Kildemateriale
Maktens menn
Kjernestoff