Det finnes mange journalistiske sjangre. Det viktigste skillet går mellom subjektiv og objektiv journalistikk.

Det finnes mange ulike journalistiske sjangre, og det utvikles stadig nye. Benevnelsene på sjangrene flyter ofte over i hverandre, avhengig av hvem som bruker dem, og om de lager saker for nett, avis, radio eller fjernsyn. Begrepet reportasje er eksempel på det. Mens noen mener det betyr akkurat det samme som sak eller innslag, kan andre mene at en reportasje skal ha en bestemt oppbygging og vinkling.
Selv om begrepene innen journalistiske sjangre kan flyte over i hverandre, er det en rekke vanlige hovedsjangre vi må kjenne til. Vi begynner med det enkleste: skillet mellom subjektive og objektive sjangre.
Subjektive sjangre
I subjektive sjangre kommer journalistens egen mening til syne. Eksempler på subjektive sjangre er filmanmeldelser, konsertanmeldelser, kommentarer og ledere. Disse sjangrene kalles gjerne argumentative. Det er fordi personen som lager saken, kommer med sitt synspunkt på en sak og argumenterer for det.
Et annet begrep man bruker på subjektive sjangre, er meningsbærende journalistikk. Det er fordi journalistens meninger kommer til orde. Men det er ikke bare redaksjonens medlemmer som slipper til med subjektive sjangre. Det er vanlig at både fagpersoner og folk flest slipper til med kommentarer eller meningsytringer.
Subjektive sjangre har en annen visuell framstilling enn objektive sjangre. I disse sjangrene er det fokus på den som har laget saken. Bildet og byline får ofte stor plass for å vise at innholdet er knyttet til en bestemt person. I radio og fjernsyn får slike sjangre ofte en egen vignett slik at det skal bli tydelig for mottakerne at meningene som kommer fram, er subjektive.
Objektive sjangre
Det er vanlig å bruke begrepet objektiv journalistikk om journalistikk som:
- har fokus på kildenes meninger
- lar flere parter komme til orde
- dokumenterer påstander
- ikke gir uttrykk for avsenderens egne meninger
Eksempler på objektive sjangre er nyhetsmeldinger og notiser.
De fleste saker som publiseres av nyhets- og aktualitetsredaksjoner, er preget av objektiv journalistikk. Men det er viktig å huske på at selv om journalistene forsøker å være objektive, så er det vanskelig å få det til. Enhver journalist vil være preget av sitt eget ståsted. Både valg av kilder, vinkling og oppbygging av saken kan føre til at resultatet ikke blir helt objektivt. Likevel er alle nyhetsredaksjoner enige om at det er viktig å skille mellom subjektive og objektive sjangre.
Hvorfor er det så viktig? Svaret er at dersom redaksjonens seere, lesere og lyttere skal ha tillit til at nyhetene som blir presentert, er sanne, så er det viktig at de lett kan skille mellom det som skal være fakta, og det som er noens mening. Har ikke publikum tillit til redaksjonen, så er heller ikke produktet deres salgbart.
Læringsressurser
Journalistikk
Læringssti
Innføring i journalistikk
KjernestoffÅ jobbe i nyhetsbransjen
KjernestoffMøte med muntlige informasjonskilder
KjernestoffEtikk og kildebruk
KjernestoffJournalistiske sjangre
KjernestoffLokalavisjournalistikk
KjernestoffJournalistikk og sosiale medier
Kjernestoff
Fagstoff
Journalistikk
KjernestoffYrker i nyhetsbransjen
KjernestoffÅ jobbe som nyhetsjournalist
KjernestoffÅ jobbe som nyhetsredaktør og vaktsjef
KjernestoffFlere redaksjonelle yrker
KjernestoffDen journalistiske arbeidsprosessen
KjernestoffPå jobb i Fædrelandsvennen
KjernestoffKildekritikk og journalistikk
KjernestoffMuntlige informasjonskilder
KjernestoffIntervjuet
KjernestoffMuntlige kilder i journalistisk arbeid
KjernestoffIntervju med en muntlig kilde
Kjernestoff- Kjernestoff
Subjektive og objektive sjangreDu er her
Oversikt over journalistiske sjangre
KjernestoffNyhetskriterier
KjernestoffEtikk i journalistikken
KjernestoffPresseetikk og Vær Varsom-plakaten
KjernestoffLokalaviser og demokrati
KjernestoffJournalistiske skrivemodeller
KjernestoffSlik bygger du opp teksten
KjernestoffÅ starte arbeidet med en brødtekst
KjernestoffÅ ferdigstille brødteksten
KjernestoffNyheter i sosiale mediekanaler
KjernestoffNyheter på Snapchat
KjernestoffKildebruk og kildekritikk i journalistikk
KjernestoffKildemakt
KjernestoffKildevern
KjernestoffDen gode historien
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Hva kan du nå om journalistikk?
KjernestoffHva kan du om nyhetskriterier?
KjernestoffPrøv deg som journalist
KjernestoffMennesker som informasjonskilder
KjernestoffGjennomfør et intervju med en muntlig kilde
KjernestoffSkrivemal: Nyhetssak basert på to kilder
KjernestoffQuiz om subjektiv og objektiv journalistikk
KjernestoffPlasser sjangre i rett kategori
KjernestoffRollespill om kildekritikk for journalister
KjernestoffTest om Vær Varsom-plakaten og PFU
KjernestoffHva kan du nå om redaksjonelle yrker?
KjernestoffNyhetsbransjen i endring
KjernestoffReflekter over utviklingen i nyhetsbransjen
KjernestoffSjekk dagens nyheter i sosiale medier
KjernestoffHvordan engasjere publikum på Facebook?
KjernestoffUndersøk og lag nyheter på Snapchat
KjernestoffVurder lokalavisa di
KjernestoffSkriv en nyhetssak
KjernestoffEr kildene troverdige?
KjernestoffWallraffing
KjernestoffSkal – skal ikke?
KjernestoffIdentifiser kildene
KjernestoffEn helt vanlig dag på jobben?
KjernestoffA Year Inside the New York Times
KjernestoffKriminalreporter på jobb
Kjernestoff
Kildemateriale
En helt vanlig dag på jobben
KjernestoffPage One: A Year Inside the New York Times
Kjernestoff