1. Home
  2. Medieuttrykk og mediesamfunnetChevronRight
  3. MediebransjenChevronRight
  4. JournalistikkChevronRight
  5. En helt vanlig dag på jobben?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

En helt vanlig dag på jobben?

Oppgaver om presseetikk og kildehåndtering i filmen En helt vanlig dag på jobben.

Filmen En helt vanlig dag på jobben er regissert av Terje Rangnes etter et manus av Erlend Loe. Manuset er basert på en bok av tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs med samme tittel.

Melnæs begynte som journalist i Se og Hør i 1996 og var over flere år involvert i ukebladets dekning av forholdet mellom kronprinsesse Mette Marit og hennes alkoholiserte far.

Filmen er spesiell fordi den bygger på en historie fra virkeligheten som handler om nålevende høyt profilerte personer i det norske samfunnet. Mange mener også at filmen gir et unikt innblikk i det som foregår bak kulissene i det som vi gjerne omtaler som «sladrepressen».

Filmen er en fiksjon, men inneholder klipp fra virkelige hendelser, noe som gir filmen et dokumentarisk preg. Det dokumentariske forsterkes av at filmen starter med en samtale mellom den virkelige journalisten (Melnæs) og skuespillerne som skal framstille den fiktive historien.

Oppgaver

Se filmen En helt vanlig dag på jobben. Filmen varer i 1 time og 22 minutter.

  1. Hva reagerer den unge journalisten på når han som nytilsatt journalist møter de andre tilsatte i Folk Flest?
  2. Hva er det som gjør at han etter hvert tilpasser seg den yrkesetikken som gjelder i redaksjonen?
  3. Vurder om yrkesetikken som håndheves i denne redaksjonen bryter med Vær Varsom-plakaten. Hvilke punkter i plakaten blir overholdt, og hvilke blir ikke fulgt?
  4. Hva kan grunnen være til at enkelte redaktører velger å bryte med deler av Vær Varsom-plakaten?
  5. Studer forholdet mellom journalister og kilder i filmen. Hvem utnytter hvem? Grunngi svaret med eksempler fra filmen.
  6. Hvordan utvikler forholdet mellom den unge journalisten og Sven O. Høiby seg i løpet av filmen?
  7. Hva er det som gjør at journalisten til slutt velger å si opp jobben sin?
  8. Forklar begrepene fakta, fiksjon og faksjon. Hvilken kategori tilhører denne filmen? Begrunn svaret.
  9. Forklar begrepet metaperspektiv.
  10. Hva oppnår manusforfatteren og regissøren ved å bruke et slikt perspektiv i denne filmen?

Læringsressurser

Journalistikk

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale