Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Øvelse

Kommuniser med ulike målgrupper

En interiørkonsulent, en blomsterdekoratør eller en gullsmed bør finne ut mest mulig om målgruppa for å levere produkt eller tjenester som passer til kunden. Dette er en viktig del av idéutviklingen. I denne oppgaven trener du på kommunikasjon med ulike målgrupper du vil møte i ditt valgte yrke.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Smilende mannlig kunde hos frisør. Foto.

Frisøren forstår kundens ønsker.

Målgruppe

Målgruppe er en gruppe eller kategori av personer med noen fellestrekk. Målgrupper dannes ved at du deler mennesker inn i grupper ut fra ulike kriterier som kjønn, alder, utdanning, livsstil og forbruksmønster.

Oppgave

  1. Jobb sammen med en medelev. Beskriv fire ulike målgrupper. Bruk segmenteringskriteriene over, og skriv ned stikkord på lapper. Lag en lapp for hver av de fire målgruppene.
  2. Ta utgangspunkt i ditt valgte yrke eller fag. Trekk en lapp og les stikkordene høyt. En spiller rollen som kunden, og den andre tar imot kunden. Bytt på rollene.
  3. Spill rollespillet i frisørsalongen, blomsterverkstedet eller rommet der du jobber med metall, tre eller tekstil på skolen. Eller legg frem ulike material- og fargeprøver, produktkart, inspirasjonsbilder eller skisser.
  4. Diskuter hvordan det oppleves å være kunde i de ulike rollene, og hvordan dere endret dere som fagfolk i kommunikasjonen med de ulike målgruppene.

Dersom du har mulighet til å være i praksis, ha reelle oppdragsgivere, starte ungdomsbedrift eller ta imot kunder i salong eller verksted på din skole, er det den beste måten å lære om målgrupper og kommunikasjon med kunder.

Designskisse og stoffprøver til kjole designet av Victor Stiebel. Foto.

Skisse og material- og fargeprøver brukt i møte med kunde.

Sist oppdatert 23.10.2019
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland

Læringsressurser

Segmenter og målgruppe