Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Arbeidsoppdrag

Spre glede

Temaet i denne oppgaven er å spre glede.
Du har fått i oppdrag å skape noe som kan glede andre. Kan en frisyre spre glede? Kan du formidle et positivt budskap gjennom redesign av et plagg? Det er mange mennesker som er ensomme. Kan du lage en bukett til noen som trenger en oppmuntring?

FooterHeaderIconFooter iconLK20
To glade jenter. Foto.

Hvem vil du gjøre noe ekstra for?

Velg yrke

Velg det yrket som du vil jobbe innenfor.

Ung gutt og jente med rødt, krøllete hår. Foto.

Kan en frisyre spre glede?

Tema: Spre glede

Mange mennesker går tur. Kanskje du kan lage et skilt som formidler noe artig? Barn som er kronisk syke og oppholder seg mye på sykehus, kan ikke alltid ha så mye besøk. Kan du lage en uro som sprer glede? Hva med å plassere noe på overraskende steder som kan få fram smilet hos dem som vandrer forbi? Eller hvordan kan du gjøre et grått og trist venterom om til et behagelig og godt sted å være? Den største gleden du kan ha er å gjøre andre glad!

En modell presenterer design av Marimekko under New York Fashion Week i 2012. Foto.

Kan du formidle et positivt budskap gjennom redesign av et plagg?

Planlegg oppgaven

Du skal bruke kunnskaper og ferdigheter du har tilegnet deg i programfag. Temaet er felles for klassen, men du velger selv hvilke materialer og teknikker du vil bruke når du skal utvikle et produkt. Formuler din egen oppgave og beskriv hva slags produkt, teknikker og materialer du vil jobbe med. Lag en plan for arbeidet. Få veiledning fra de andre elevene eller læreren, og bidra selv med å veilede medelevene dine.

Blomsterbuketter. Foto.

Det er mange mennesker som er ensomme. Kan du lage en bukett til noen som trenger en oppmuntring?

Inspirasjon og idéutvikling

Uansett hvilket produkt du skal lage, må du starte med å utvikle en idé. Du må finne den framgangsmåten som passer til din oppgave, og punktene under er en veiledning til hva som kan være med i idéutviklingen. Når du er ferdig med idéutviklingen, ber du om tilbakemelding fra læreren eller en medelev, før du går i gang med å produsere produktet ditt.

Avhengig av hva du vil lage, kan det være aktuelt å ha med

  • tankekart
  • definisjon av målgruppe
  • moodboard
  • skisser
  • fargepalett
  • modell
  • arbeidstegning
Fareskilt med troll ved Trollstigen. Foto.

Mange mennesker går tur. Kanskje du kan lage et skilt som formidler noe artig?

Vurdering og dokumentasjon

Ta bilder underveis og bruk fagord når du dokumenterer. Du skal forklare og begrunne de vurderingene og valgene du har gjort. Du skal dokumentere hele prosessen fra idé til ferdig produkt innenfor den yrkesretningen du har valgt.

Dette skal være med i dokumentasjonen:

Sett kryss:

Forside

Innholdsliste

Innledning

Idéutvikling

Tankekart

Definisjon av målgruppe

Moodboard

Skisser

Fargepalett

Modell

Arbeidstegning

Eksperimentering

Utprøving av materialer

Utprøving av farger

Utprøving av teknikker

Produksjon

Gode egne bilder med bildetekst

Produksjonsforklaring

Presentasjon av ferdig produkt

Egenvurdering

Kilder

Lyst rom med fargesterke designermøbler og blomster på hyllene. Foto.

Hvordan kan du gjøre et grått og trist venterom om til et behagelig og godt sted å være?

Muntlig presentasjon

Du skal presentere oppgaven din. Bruk et presentasjonsverktøy, for eksempel PowerPoint. Husk å bruke relevante faguttrykk og å begrunne valgene dine faglig. Del presentasjonen opp i en innledning, hoveddel og avslutning. Bruk gode bilder og stikkord til å presentere idéutviklingen din, eksperimenteringen din, arbeidsprosessen din og produktet ditt.

Forslag til disposisjon:

Innledning

Forklar kort hva oppgaven går ut på, og hva du skal snakke om i presentasjonen din.

Presenter kort hvordan du har valgt å arbeide med oppgaven og temaet.

Hoveddel

Presenter idéutviklingen din.

Presenter eksperimenteringen din.

Presenter arbeidsprosessen din.

Presenter produktet ditt.

Avslutning

Gjør en egenvurdering.

Tre barn som hopper av glede. Foto.

Hvem kan du glede?

Sist oppdatert 03.05.2020
Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland

Læringsressurser

Design

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale