Hopp til innhold

Oppgave

En folkefiende - filmatisering

En folkefiende er en adaptasjon av Henrik Ibsens skuespill fra 1882. Det passer fint å se filmen når du skal tilnærme deg Ibsens tekster i norskfaget, når du skal øve deg på filmanalyse, eller når du skal diskutere grenser for ytringsfrihet i fag som medie- og samfunnsfag.

Om filmen

Regi: Erik Skjoldbjærg
Manus: Nikolaj Frobenius
Kinopremiere: 21. januar 2005

Filmskaperne har laget en moderne versjon av Ibsens originaldrama. Handlingen utspiller seg i en bygd på Vestlandet. Kurbadet fra teaterstykket har i filmen blitt en drikkevannskilde, og Tomas Stockman (Jørgen Langhelle) en kjent TV-personlighet og ernæringsfysiolog. Stockman vender tilbake til hjemstedet for å starte salg av vann fra en kilde i bygda sammen med broren Peter. De to brødrene planlegger å selge vannet på flaske og markedsføre det som verdens reneste vann. Prosjektet fører til entusiasme og nytt håp blant bygdas innbyggere. Det viser seg etter hvert at vannet ikke er så rent som alle trodde. Stockman prøver å få sannheten fram, men han blir motarbeidet av media, folket i bygda og sin egen familie.

Oppgave 1: Filmanalyse

Analyser spillefilmen En folkefiende. Filmanalysen bør inneholde og utdype:

  • hvem som har laget filmen, og hvordan den ble mottatt
  • handling og miljø
  • karakterer, og hvordan karakterene utvikler seg
  • fortellemåte og dramaturgi
  • bruk av symboler
  • kamerabruk og klipping
  • fargebruk
  • lyd
  • hva filmen vil fortelle oss

Oppgave 2: Fra teaterstykke til film

  1. Hvordan skiller handlingen i filmen seg fra handlingen i originaldramaet? Er det noe som er utelatt eller lagt til?
  2. Gjør en sammenligning av spenningskurven (dramaturgien) i de to tekstene.
  3. Vurder hvorvidt dette er en vellykket adaptasjon av Ibsens En folkefiende.

Oppgave 3: Ytringsfrihet

Både Ibsens drama og spillefilmen En folkefiende illustrerer hvor vanskelig det kan være for et enkeltindivid å varsle om kritikkverdige forhold, dersom aktører med makt og sterke egeninteresser kjemper imot.

Diskuter disse spørsmålene i grupper, eller sammen i hele klassen:

  1. Kjenner du til saker fra media der et enkeltmenneske har varslet om problematiske forhold i en kultur, i samfunnet generelt eller i institusjoner med makt eller sterk innflytelse i samfunnet?
  2. Kan det i noen tilfeller være nødvendig å beskytte samfunnet mot visse typer ytringer? Kom gjerne med eksempler.
  3. Hvem er det som skal bestemme hvilke ytringer som eventuelt ikke skal tolereres i samfunnet, og hvordan bør slike beslutninger foretas?
Sist faglig oppdatert 22.02.2022
Skrevet av Tina Andersson Jensen og Ragna Marie Tørdal

Læringsressurser

Kritisk realisme og naturalisme

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriell