Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Størrelse på medieinnhold i sosiale medier

Du skal lage medieinnhold til Snapchat, Instagram eller Facebook, men hvor store bør de ulike elementene egentlig være? Her finner du en oversikt over størrelsen på hyppig brukte formater i sosiale medier.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Bildet viser flere fotografier med motivet limonade i et glass med appelsinskive og sitronskive på kanten og et svart-hvitt sugerør. I bakgrunnen er det grønn plen og busk. Noen av fotografiene har dessuten frukt i bakgrunnen. Foto.

Bildene viser ganske like motiver i ulike formater som er populære i sosiale medier. Til venstre ser du et bilde i breddeformat (horisontalt), i midten et kvadratisk bilde og til høyre et bilde i høydeformat (vertikalt).

Vi kan sjekke sosiale medier på både datamaskin, nettbrett og mobil. Svært mange bruker mobiltelefonen til nettsurfing og sosiale medier, og dette har bidratt til å endre formatene i sosiale medier. Video er tradisjonelt et medium som presenteres i breddeformat, 16:9 og tidligere 4:3. Nå går utviklingen i retning av nye størrelser, og vi ser en del kvadratiske formater og høydeformater (vertikale) i nyere sosiale medier som Snapchat, TikTok og Instagram.

Det er viktig å tenke på formatet når du skal lage innhold til ulike plattformer. Her finner du en oversikt over vanlige formater i kjente sosiale medier. Du kan også søke opp det aktuelle sosiale mediet og finne informasjon om formater på de tilhørende nettsidene. Skal du lage innhold, for eksempel en annonse, til en nettavis eller et nettsted, vil også deres nettsider inneholde informasjon om aktuelle størrelser.

Forklaring av kvadratisk, vertikal og horisontal

Kvadratisk: firkantet, like høyt og bredt (for eksempel 1:1, 1080 x 1080 px)

Vertikal: stående, høydeformat (for eksempel 1080 x 1920 px)

Horisontal: liggende, breddeformat (for eksempel 16:9, 1080 x 556 px)

Snapchat

  • høydeformat (vertikalt)
  • bilder, stories og annonser: 1080 x 1920 px

Twitter

  • bakgrunnsbilde: 1500 x 500 px
  • bilde: 1024 x 512 px

YouTube

  • breddeformat (horisontalt)
  • video: 16:9

TikTok

Bilde

Ingen restriksjoner. Selskapet foreslår 1200 x 628 px.

Video

  • minimum 720 x 1280 px, 640 x 640 px eller 1280 x 720 px
  • 9:16, 1:1 eller 16:9

Facebook

Bilde

  • minimum 1080 x 1080 px
  • fotografier helst i JPG- eller PNG-format
  • 1,91:1 til 4:5

Bilde med lenke

  • 1,91:1 til 1:1
  • minimum 1080 x 1080 px

Toppbilde og bilde til arrangement

  • toppbilde: 823 x 315 px
  • hovedbilde til arrangement: 1980 x 1080 px

Video

  • 16:9 til 9:16
  • best mulig oppløsning, Facebook anbefaler H.264
  • høydeformat (vertikalt) 4:5

Instagram

  • kvadratisk: 1080 x 1080 px
  • breddeformat: 1080 x 556 px
  • høydeformat: 1080 x 1350 px
  • Instagram stories: 1080 x 1920 px

Noen tips når du skal lage innhold til flere plattformer

  • Ta mange bilder i både bredde- og høydeformat.
  • Ta opp video i både bredde- og høydeformat.
  • Ha negativt rom (luft) rundt hovedmotivet, slik at du kan bruke materialet på flere måter.
  • Lag innhold som framstår enhetlig (like farger og skrifttyper, lik visuell stil).
  • Tilpass innholdet til hvert enkelt format / hver enkelt plattform.
Du ser 15 ulike fotografier av et glass med gul limonade. Det er oppskåret frukt på kanten og ved siden av glasset. Fotografiene er tatt ute med grønt gress i bakgrunnen. Skjermbilde.

Ta mange ulike bilder når du skal produsere innhold til ulike formater.

Sist oppdatert 23.06.2020
Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid

Læringsressurser

Grafisk design