På denne sida finner du filmer og oppgaver om det å arbeide i bofellesskap eller hjemme hos den som har behov for hjelp.
| |
---|---|
|
|
|
|
Utfordringer til deg
Oppgaver til filmen "Yrke: Helsefagarbeidere i åpen omsorg"
- Her forteller helsefagarbeideren at hans jobb er å hjelpe andre til selvhjelp. Hva betyr dette?
- Han forteller om en servicebedrift. Hva er det, hvem jobber der, og hva gjør de?
- Hva menes med at brukerne trenger hjelp i sosialiseringen?
- Hvem jobber sammen på denne arbeidsplassen?
- Hva er etiske spørsmål?
- Hvor kan helsefagarbeideren jobbe?
- Hva er veiledning?
- Hvilke egenskaper trengs når du skal jobbe i et bofellesskap?
- Hvilken betydning har klær i denne jobben?
- Hvordan kan du opparbeide gode relasjoner til brukerne?
- Helsefagarbeideren sier at det ikke er lurt å bli for privat, hva tror du han mener?
- "Å hjelpe mennesker gir en god følelse", sier han i filmen. Hvordan kjennes det å ha en god følelse?
- Å hjelpe noen med personlig hygiene er en arbeidsoppgave. Hvordan tror du det oppleves for brukeren? Hvordan tror du helsefagarbeiden opplever det?
- Denne mannen arbeider i et "bofellesskap". Hva er det?
- "For å få til en god relasjon må man gi av seg selv". Hva betyr det?
Oppgaver til filmen «Intervju med vernepleier»
- Hvorfor er det viktig å snakke om seksualitet uansett hvilket funksjonsnivå mennesker har?
- Hva er det som er spesielt med puberteten for denne brukergruppa, ifølge vernepleieren?
- Hvorfor tror du det kan være forskjell på hvordan familier prater om seksualitet?
- Hva menes med «seksualitet – ett av flere tema»?
- Hvordan veileder de ansatte i denne filmen om temaet seksualitet?
- Hvordan blir de ansatte veiledet om temaet seksualitet?
- Når vet vi at tiden er inne for å snakke om seksualitet?
- Hvor kan du finne informasjon om seksualitet?
Oppgaver til filmen "Målretta miljøarbeid" , BUA
- Hva kan du lære om mestring ved å se denne filmen?
- Hvorfor er mestring viktig?
- Hva er sammenhengen mellom mestring og selvfølelse?
- Hva er et dagsenter?
- Hvorfor er det viktig at alle aktiviteter har en målsetning?
- Hvordan bygges kompetanse og relasjoner?
- Forklar hva som skjer når de to spiller piano?
- Hva er taktilt?
- Hvordan kan personalet se brukerne?
- Hva menes med å være i relasjon til hverandre?
- Observer og diskuter det dere ser i sekvensen der det deles druer.
- Hva betyr tett personaloppfølging og «en til en».
- Hva er målet med å lage julehjerter?
- Se sekvensen om julehjerter og diskuter det dere ser.
- Gå sammen to og to og lag julehjerter. Én av dere er døvblind, den andre er en av personalet.
CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg, Gro Nedberg Grønlid og Trine Merethe Paulsen.
Sist faglig oppdatert 04.03.2017