Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Digital markedsføring i reiselivet

En kvinne sitter ved et bord med nettbrett og en kopp. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Ta utgangspunkt i egne erfaringer innenfor reiselivet.

Oppgaver:

  • Gi eksempler på reiselivsselskaper som bruker digital markedsføring.
  • Registrer hvilke digitale verktøy og kanaler reiselivsselskapene bruker.
  • Drøft hvilke verktøy og kanaler som er mest brukt av ungdom.

Oppgave 2

  • Reiselivsblogger – hva er det?
  • Er en reiselivsblogg markedsføring? Forklar.

Oppgave 3

Gruppeoppgave: Konkurranser på Facebook

  • Gå inn på Facebook og finn eksempler på reklame med konkurranse.
  • Gi en kortfattet beskrivelse av hva konkurransen går ut på.

Drøft:

  • Hvordan vurderer du lovligheten av kampanjene?

Oppgave 4

Hvem blir vist øverst?

Gå inn på en søkemotor og bruk forskjellige søkeord, for eksempel «sydenferie», «flytur», «videregående skole».

Drøft:

  • Hva kjennetegner de ti øverste annonsørene?
  • Hva er grunnen til at akkurat disse blir vist øverst?
  • Kan en slik rangering ha etisk betenkelige sider?

Oppgave 5

Hensyn til barn

Drøft og gi eksempler fra eget nærmiljø på praksis ved nettsalg til barn under 18 år.

Spørsmål:

  • Blir lover og regler fulgt?
  • Hvis ikke: Hvem er det som svikter?
  • Hva kan gjøres for å få selgere til å følge lover og regler?

Oppgave 6

Hva koster reisen?

Vi tenker oss at du skal bestille en flyreise fra Norge til en storby i et annet land. Gå inn på nettstedet til minst to forskjellige flyselskap, et lavprisselskap og et «vanlig» flyselskap.

  • Hvordan blir prisen for de enkelte elementene presentert (avgifter, bagasje, reservere sete, servering om bord, gebyrer, rabatter og så videre?)
  • Hva blir totalprisen for hvert av selskapene for en reise til samme sted og på samme dato?

Oppgave 7

Endring og avbestilling

Ta utgangspunkt i flyreisen fra Norge til en storby i et annet land.

  • Hvordan blir prisen for senere endringer og avbestilling presentert?
  • Hvordan blir du gjort oppmerksom på angreretten?

Oppgave 8

Flyreise – har jeg gitt samtykke?

Vi tenker oss at du er bonusmedlem hos et flyselskap som gir deg en rekke fordeler.

  • Drøft om flyselskapet har rett til å sende deg tilbud via e-post.

Oppgave 9

Hotell – har jeg gitt samtykke?

Vi tenker oss at du ved et tilfelle har overnattet på et hotell langs E6. Det var første gangen du brukte dette hotellet, som tilhører en større kjede. Noen uker senere mottar du et gunstig tilbud på e-post fra hotellkjedens hovedkontor.

  • Drøft om overnattingen på hotellet gjør at kjeden kan regne det som et kundeforhold som gir den rett til å sende deg tilbud på e-post.

Oppgave 10

Like god informasjon?

Gå inn på nettsiden til minst to av turoperatørene Startour, Apollo og Ving. Velg et reisemål med stor turisme, for eksempel en storby eller en av Kanariøyene.

Les nøye informasjonen om reisemålet, transporten, innkvarteringen og andre forhold som er av betydning for valg av turoperatør.

Drøft: Hvem gir den tydeligste og lettest forståelige informasjonen?

Oppgave 11

Reserver deg

Gå inn på Reservasjonsregisteret og følg anvisningen for å reservere deg mot uønsket reklame.

  • Hvis du ønsker å reservere deg, kan du fylle ut skjemaet.
  • Hvis du ikke ønsker å reservere deg, kan du nøye deg med å se hvordan registeret virker.

Oppgave 12

Gjeldende rett

Overbooking, innstillinger og omruting: Hva kan du kreve av flyselskapet ditt?

Forbrukerrådet reise.

Oppgave 13

Etiske bedrifter?

Drøft og gi eksempler på reiselivsbedrifter som:

  • tenker og handler etisk
  • har en altruistisk holdning til sin forretningsdrift

Relatert innhold

Digital markedsføring er markedsføring som distribueres via Internett og andre elektroniske kanaler. Det kalles også e-markedsføring.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 08.01.2019

Læringsressurser

Salgs- og markedsrett