Hopp til innhold

Fagstoff

Søkemotorer

Markedsføring i søkemotorer kan være effektivt. De vanligste metodene er annonser og søkemotoroptimalisering. Den som selger blant annet ringetoner, logoer, spill og lignende via nett og mobil, skal sjekke at kunden ikke er mindreårig.
Notblokk der det er skrevet SEO Search Engine Optimization. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Søkemotormarkedsføring

Søkemotorer leter fram nettsider på Internett som passer med et gitt søk basert på søkeord. Vi kan søke på hele Internett (Google og Yahoo), eller innenfor et bestemt nettsted, for eksempel en nettbutikk, et oppslagsverk eller en nettavis.

Søk kan for eksempel gjøres innenfor et bestemt tema eller et produkt, etter illustrasjoner (foto, tegninger) eller etter priser.

Markedsføring i søkemotorer kalles søkemotormarkedsføring, som har to hovedformer:

  • søkemotoroptimalisering
  • annonse i søkemotorer

Mange nettsteder baserer seg på inntekter fra små bannerannonser som er klikkbare og leder til annonsørens nettsted. Betalingen beregnes per klikk (cpc – cost per click). Annonsøren betaler for antall klikk på annonsen.

Søkemotoroptimalisering

Den mest kjente formen for søkemotormarkedsføring er Google Ad Words. Vi velger søkeord som beskriver produktene eller tjenestene, og angir et budsjett per klikk og totalt for en tidsperiode. Når potensielle kunder søker etter det vi tilbyr, er det mye mer sannsynlig at de ser annonsen vår.

Selskaper som driver søkemotorer tjener penger blant annet ved å selge søkeord. Et firma eller en organisasjon betaler for å bli vist øverst på resultatlista når noen søker på et bestemt ord. Vi betaler for hvert klikk på annonsen vår. Vi angir et budsjett og justerer det etter hvert som vi ser resultatene.

Søkemotoroptimalisering er å benytte metoder som gjør at en nettside eller flere nettsider blir mer synlige eller oppnår en høyere «ranking» på søkemotorens resultatsider.

Hensyn til barn

Det er veldig enkelt å kjøpe ringetoner, logoer, spill og lignende via nett og mobil. Den som selger ringetoner og lignende via mobil, skal sjekke at kunden ikke er mindreårig. Alle mobiloperatører skal ha tilbud om å registrere barn som mindreårig bruker på mobilabonnement. Barn under 18 kan ikke ha abonnementsavtale.

Markedsføringsloven er klar på dette området: Det er forbudt å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte ytelser eller overtale foreldrene eller andre voksne til å kjøpe de annonserte ytelsene til dem.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 17.01.2019

Læringsressurser

Salgs- og markedsrett