Hopp til innhold

Fagstoff

Bestemme innhold til nettsidene

Det hjelper ikke å ha nettsider hvis kundene ikke finner den informasjonen de trenger, der.
Illustrasjon med spørsmålstegn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det er ikke nettsidene i seg selv, men innholdet vi fyller dem med, som er avgjørende. På engelsk brukes ofte begrepet "Content is king" for å uttrykke at det er innholdet som er viktigst.

Planleggingen av nettsidene bør derfor starte med å bestemme hvilken informasjon vi vil ha med. Da må vi forsøke å sette oss inn i kundenes situasjon og spørre oss hva som er viktig for dem. Hvis vi har mulighet til det, er det aller beste selvsagt å gjøre en undersøkelse og spørre kundene om hvilken informasjon de synes er viktigst.

Hva vi skal ha med, er også avhengig av hva slags virksomhet vi driver. For et overnattingssted er for eksempel informasjon om rommene svært viktig, mens et spisested naturlig nok bør ha en meny.

Hva skal nettsidene til Solgløtt camping inneholde?

Når vi skal bestemme hva nettsidene til Solgløtt camping skal inneholde, må vi forsøke å sette oss i inn i campingturistenes situasjon og spørre oss selv hvilken informasjon de trenger når de åpner Solgløtts nettsider.

Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon er viktig for alle nettsteder. Potensielle gjester må ha mulighet til å ta kontakt hvis de trenger ytterligere informasjon, eller hvis de har spørsmål. Kontaktinformasjon bør inkludere telefonnummer (dersom telefonen bare er betjent deler av døgnet, bør det også stå når man kan ringe), e-postadresse, postadresse og kontaktpersoner.

Kontaktinformasjonen må være lett å finne. Det vanligste er å plassere den enten nederst på forsiden eller som et eget menyvalg.

Åpningstider

De som ikke har besøkt Solgløtt tidligere, vil antakelig lure på når campingplassen er åpen. Vi bør derfor ha informasjon om åpningstider – for eksempel:

  • Er campingplassen åpen hele året eller bare i sesongen?
  • Er plassen betjent hele døgnet eller bare i bestemte tidsrom?
  • Når er første og siste utsjekking fra hyttene?
  • Hva er åpningstidene i butikken?

Priser

Vi må ha med en prisliste. Denne bør også vise hva som er inkludert i prisene, for eksempel strøm til campingvogner/bobiler og sengetøy i hyttene.

Kart og veibeskrivelse

Siden vi ønsker at flest mulig gjester skal komme til campingplassen, må vi ha et kart som viser hvor den ligger, og gjerne også en enkel kjørebeskrivelse fra nærmeste by eller hovedvei.

Vi kan godt bruke et tegneprogram for å lage et eget kart, men en annen løsning kan være å inkludere kart fra en karttjeneste som Google Maps på nettsiden.

Fasiliteter

Campingturister er opptatt av hvilke fasiliteter campingplassen kan tilby. Eksempler på dette kan være toalett/bad/dusj, mulighet for klesvask og matlaging, tilgang til vann og strøm, internettilgang, mulighet for å handle mat og forbruksvarer, osv.

De som ønsker å leie en hytte, vil antakelig også være interessert i å vite hvor store hyttene er, hvor mange sengeplasser de har, og hva slags innredning og utstyr som finnes i hyttene.

Dyr

For campingturister som har med seg dyr på ferie, vil det være svært viktig å få informasjon om hvilke regler som gjelder, og hvilke turmuligheter som finnes i området.

Aktiviteter og attraksjoner på og i nærheten av campingplassen

De fleste turister ønsker å gjøre eller å oppleve noe i ferien. Vi bør derfor ha informasjon om aktiviteter og attraksjoner på og i nærheten av campingplassen. Eksempler på dette kan være: Hva kan man gjøre på Solgløtt? Hvor langt er det til nærmeste handelssenter eller by? Er det steder i nærheten som kan være av interesse? Hvilke aktiviteter finnes for barn?

Generell omtale

Vi må selvsagt også fortelle hva som er bra med Solgløtt camping, og hvorfor campingturistene bør velge akkurat oss. Dette bør være en mer reklamepreget tekst for å "selge" Solgløtt camping, men vi må selvsagt passe på at det vi skriver, er sant og realistisk.

Tenk på utenlandske turister

Til slutt må vi tenke på at mange campingturister ikke leser norsk. Vi må derfor få oversatt informasjonen. De to viktigste språkene er engelsk og tysk.

Ikke forsøk å oversette selv. Bruk alltid en profesjonell oversetter, selv om det koster litt ekstra. En dårlig oversettelse gir inntrykk av at vi er useriøse, og det kan føre til misforståelser.

Tenk også på at det må gå tydelig fram at prisene er oppgitt i norske kroner. Mange nettsteder som henvender seg til utenlandske turister, har en valutakalkulator sammen med prislisten, slik at besøkende enkelt kan regne om til sin egen valuta. Det finnes flere nettsteder som tilbyr denne tjenesten, for eksempel Valutakalkulator.net eller GoCurrency.com.

Planleggingen av nettsidene starter med å bestemme hvilken informasjon som må være med. Da må vi forsøke å sette oss inn i kundenes situasjon og spørre oss selv hva som er viktig for dem.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Arne Jansen. Rettighetshaver: NKI Forlaget
Sist faglig oppdatert 28.12.2018

Læringsressurser

Webdesign