Hopp til innhold

Fagstoff

HMS

I Norge står helse, miljø og sikkerhet (HMS) sentralt for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. Alle bedrifter, store som små, må jobbe for å skape en trivelig og trygg arbeidsplass som forebygger sykdom og skader.
Kokker i samtale på kjøkkenet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rettigheter og plikter

Det er gitt en rekke lover, forskrifter og veiledninger som setter krav om HMS på arbeidsplassen. Arbeidsgiver og arbeidstaker har både rettigheter og plikter ifølge disse forskriftene.

Arbeidsgiveren har hovedansvaret for å tilrettelegge for at du får et godt og sikkert arbeidsmiljø, at det finnes nødvendig verneutstyr på arbeidsplassen og for å sørge for at alle får tilstrekkelig opplæring.

Du som ansatt har plikt til å medvirke. Du har blant annet plikt til å melde fra om farlige forhold og handlinger, medvirke til et godt arbeidsmiljø og å bruke pålagt og tilgjengelig verneutstyr. Denne plikten kalles medvirkningsplikten.

Arbeidsmiljøloven

Arbeidsmiljøloven er loven som regulerer arbeidslivet slik at det å utføre et arbeid er så trygt og lite helseskadelig som mulig. Den gir klare regler for hvordan bedrifter skal jobbe med HMS og trygge ansettelsesforhold.

Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig med hensyn til faktorer som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Arbeidsmiljøet skal også gi grunnlag for at du som arbeidstaker får en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon. Bedriften har ansvar for å ivareta det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet.

Det fysiske arbeidsmiljøet

Det fysiske arbeidsmiljøet handler om de ytre omgivelsene på arbeidsplassen din og hvordan disse kan virke inn på deg når du skal utføre arbeidet ditt. Det fysiske arbeidsmiljøet bør være utformet slik at du kan utføre arbeidet ditt på en trygg måte, uten at det fører til skader, sykdom eller slitasje.

En god og hensiktsmessig arbeidsplass bør ha tilstrekkelig med lys og et behagelig inneklima. Arbeidsbenken må være tilpasset deg og den jobben du skal gjøre der.

Utstyr som du skal bruke ofte, må være plassert lett tilgjengelig slik at det blir så få tunge løft som mulig, og slik at arbeidet blir mest mulig effektivt. Arbeidsredskap og verktøy må ha en forsvarlig kvalitet og holdes i god stand. Det er viktig at alle har god kjennskap til bruk og vedlikehold av verktøyet og maskiner. Ingen må betjene maskiner de ikke har fått opplæring i bruken av.

Glatte gulv er farlige. Gulvene må være slik at de er lette å holde rene, samtidig som faren for å skli er minst mulig. En ryddig og oversiktlig arbeidsplass er med på å sikre et godt arbeidsmiljø og gode resultater.

Kokker i arbeid på kjøkkenet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Det psykososiale arbeidsmiljøet

Det psykososiale arbeidsmiljøet handler om hvordan arbeidet blir organisert og ledet, arbeidstidsordninger, om du får tilstrekkelig informasjon, opplæring, variasjon i arbeidet, innflytelse og utviklingsmuligheter. Det handler også om kontakt med andre, tidspress og stress, kommunikasjon og om å være beskyttet fra trakassering, vold og trusler.

Når vi jobber sammen med noen vi trives med, opplever vi jobben som god, og arbeidsplassen er god for helsa. Når samarbeidet med kollegaer eller ledere er dårlig, opplever vi jobben som vanskelig. Arbeidsplassen kan bli helsebelastende og føre til sykdom og skader, lav effektivitet og misfornøyde kunder. Alle må derfor bidra til å skape den gode, trygge og sikre arbeidsplassen.

En trivelig arbeidsplass kjennetegnes også ved at konflikter, enten de er mellom ansatte eller med leder, løses mens de er små. Kort sagt kan vi si at dårlige kolleger og ledere er en helserisiko, mens gode ledere og gode kolleger fremmer god helse. Det er ikke mulig å oppnå et godt HMS-nivå uten å skape en trivelig arbeidsplass.

Arbeidsmiljøsirkelen

I denne videoen blir du kjent med arbeidsmiljøsirkelen. Arbeidsmiljøsirkelen er et verktøy som synliggjør faktorene som kan påvirke arbeidssituasjonen vår, på både godt og vondt.

HMS-system og internkontroll

Alle bedrifter er pålagt å jobbe systematisk med HMS og dokumentere dette arbeidet for å vise at det gjennomføres jevnlige tiltak og forbedringsarbeid. På denne måten kan bedriften sikre at de oppfyller kravene i HMS-lovgivningen. Disse kravene finner vi i forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid (internkontrollforskriften).

Daglig leder skal sørge for gode rutiner for internkontroll. Arbeidet med internkontroll skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres representanter. Dokumentasjonen kan samles i en perm eller i ei elektronisk mappe som er lett tilgjengelig for de ansatte.

Relatert innhold

CC BY-NC-SASkrevet av Egil Eikvil og Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 02.11.2022

Læringsressurser

HMS, ergonomi og verneutstyr