Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Karakterutvikling på film

Det aller viktigste i en historie er karakterene og hvordan de reagerer på den situasjonen de er i. Det er viktig at karakterene og historien engasjerer og er spennende nok til at publikum lurer på hvordan filmen slutter.

Batman. Foto

Protagonist, antagonist og konflikt

En protagonist, som oftest filmens hovedperson, har et tydelig mål som han eller hun aktivt prøver å oppnå. Antagonisten er noen eller noe som står i veien for protagonisten. Dette kan for eksempel være en skurk eller en storm. Jo mer motgang protagonisten får, jo større blir konflikten, og jo mer spennende blir det.

Karakterens egenskaper og behov

Karakterenes egenskaper blir synlige gjennom valg, gjennom handlinger og gjennom hvordan karakterene reagerer på motgang. Egenskapene til en karakter kan vises gjennom følelser, drømmer, utsagn, problemer eller gjennom relasjoner til andre karakterer. Et ondt menneske er for eksempel mye mer skummelt enn en stereotypisk skurk. Motstridende behov er med på å skape tydelige konflikter.

Karakterenes behov og ønsker er drivkraften i filmens enkeltscener og i historien som helhet. Eksempler på dette kan være:

  • behov for å bli elsket
  • behov for å få makt
  • behov for å overleve
  • behov for å fange skurken
  • behov for å redde verden
  • behov for å løse mysteriet

Forandring og vendepunkt

Historien drives framover av forandringer, og gjennom kampen mot noen eller noe som står i veien for karakterene. På denne måten skapes det forventninger og spenning hos publikum. Noen forandringer er så store at ting aldri blir som før igjen. Dette kalles vendepunkt eller «point of no return». Ofte forandrer hovedpersonen seg gjennom historien og lærer noe av opplevelsene. Men de trenger ikke alltid å ha lært meningen med livet. De kan ha gått fra å være singel til å få kjæreste, fra å være arbeidsledig til å bli vellykket forretningsmann, eller fra å være Bruce Wayne til å bli Batman.

Sist oppdatert 28.08.2020
Skrevet av Ola Røyseland
Rettighetshaver: Filmverkstedet Samsen

Læringsressurser

Analyse av medieuttrykk

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Læringssti

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Virkelighet eller speilbilde?

  • SubjectMaterialFagstoff

    Tolking av tegn

  • SubjectMaterialFagstoff

    Symboler

  • SubjectMaterialFagstoff

    Flagget som symbol i propaganda

  • SubjectMaterialFagstoff

    Farger som virkemiddel i bilder

  • SubjectMaterialFagstoff

    Huskeliste ved utforming av analyseoppgaver

  • SubjectMaterialFagstoff

    Bildeanalyse

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalysens hva og hvorfor

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalyse i tre steg

  • SubjectMaterialFagstoff

    Slik analyserer du et fjernsynsdrama

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av anslaget til Sin City del 1

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av anslaget til Sin City del 2

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hvordan beskrive et nettsted

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hvordan analysere et nettsted?

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hva kjennetegner dataspill?

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hvorfor spiller vi dataspill?

  • SubjectMaterialFagstoff

    Å vende tilbake: Karakterutvikling

  • SubjectMaterialFagstoff

    Adapsjon – fra bok til film

  • SubjectMaterialFagstoff

    Fortellerperspektiv i film

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale