Hopp til innhold

Fagartikkel

Hoved- og tilleggsleveranser

I forretningsideen har vi beskrevet den typen varer eller tjenester vi skal levere til kunden. Men av og til oppdager vi at kunden også har behov for andre produkter. Dette kaller vi tilleggsleveranser eller det lille ekstra. En form for «ekstraservice» som kunden ofte setter stor pris på.

LK06
Kvinne kjøper mat. Foto.

Hovedleveranse

Hovedleveransen er bedriftens viktigste produkter. Ofte snakker vi om kjerneproduktet.

Selger vi for eksempel IKT-produkter, er pc-er og annen maskin- og programvare gjerne hovedleveransen vår.

Tilleggsleveranse

En tilleggsleveranse kan være hva som helst som gjør leveransen mer fullstendig. Tilleggsleveransen kan faktisk være den avgjørende grunnen til at kunden velger vårt produkt, eller årsaken til at kunden handler hos oss også neste gang.

Tilleggsleveranser kan være produkter som bedriften tar seg betalt for, men de kan også være gratis.

For en IKT-bedrift kan tilbud om installasjon av programvare, kurs og opplæring, ekstra råd og veiledning, bytterett og ulike slags garantier være tilleggsleveranser.

Les mer om hoved- og tilleggsleveranser her:

Hovedleveranse

Tilleggsleveranser

Sist oppdatert 04.03.2017
Skrevet av Oddvar Torgersen
Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS

Læringsressurser

Forretningsidé