Rebekka går i tiende klasse og vil aldri smake på maten de lager på skolekjøkkenet, men hun deltar aktivt i å lage maten. Elias kan ikke huske at han noen gang har sett henne spise matpakke eller annen mat på skolen heller.
Denne oppgaven er delt i tre uavhengige deler som viser tre ulike vinklinger på samme sak. Vurder om utfallet blir det samme. Diskuter resultatet i klassen din.
Del 1
- Tenk deg at du er Elias. Hva bør Elias gjøre?
Del 2
En av jentene ber om å få prate med Elias. Hun tror at Rebekka har spiseforstyrrelser, og er bekymret. Hun vil ikke at Elias skal fortelle noen at hun har fortalt dette.
- Lag et rollespill der dere gjennomfører denne samtalen.
- Hva bør Elias gjøre?
Del 3
Rebekka ber om å få prate med Elias. Hun forteller at hun har det vanskelig hjemme og derfor ikke har noen matlyst. Hun gråter og forteller at hun er lei seg.
- Lag et rollespill der dere gjennomfører denne samtalen.
- Hva bør Elias gjøre?
Tips
Ved alle oppgavene er det viktig å huske på
- taushetsplikten
- profesjonaliteten din
- hvem som har ansvaret for hva
- samarbeid